Marketing Tips & Tricks

Welke berichten scoren het best op sociale media?

17/02/2017

Social media

Welke berichten scoren het best op sociale media?

Je weet waarschijnlijk al dat je regelmatig berichten (content) op sociale media moet zetten als onderdeel van een succesvolle marketingcampagne. De kans is groot dat je bedrijf al een Facebookpagina heeft, een account op Twitter en zelfs een blog. Nu blijft de uitdaging om telkens nieuwe likes, shares, retweets en followers te krijgen. Dat doe je door nieuwe en interessante content op je sociale media te posten. Altijd dezelfde soort berichten plaatsen is niet alleen saai voor jou, het prikkelt ook je potentiële klanten niet. Tijd dus om eens te kijken naar enkele nieuwe vormen van sociale media content. Met deze ideeën val je op en blijf je de concurrentie enkele stappen voor. Hier zijn 10 voorbeelden van interessante manieren om content toe te voegen op sociale media.

Welke soort berichten worden er het vaakst gedeeld?

Eerst en vooral moeten we eens kijken naar welke soort berichten het meest gedeeld en geliket worden op sociale media. De meest succesvolle posts vallen vaak in één van deze vijf categorieën:

  • How-to post: Deze posts leggen een probleem uit, stellen de perfecte oplossing voor en helpen je stap voor stap tot deze oplossing te komen.
  • Lijstjes: 10 verrassende weetjes over het vrouwelijke brein, de 5 meest idyllische stranden ter wereld of een lijstje met mode must-haves voor het volgend seizoen. Lijstjes doen het altijd goed op sociale media. Ze draaien rond één thema dat vaak voor een grote doelgroep interessant is. Extra tip! Typ het cijfer niet voluit maar laat het als cijfer staan. Dit valt harder op als we aan het scannen zijn over sociale media. 
  • What-posts: Bieden meer informatie over één specifiek onderwerp, met links naar andere artikels over hetzelfde onderwerp.
  • Why-posts: Geven de lezer een reden of doel en leggen de details uit waarom ze dit of dat moeten doen. Waarom je niet langer kunt wachten om dit nieuwe product uit te proberen of waarom je echt onze hulp nodig hebt.
  • Video’s: Beelden zeggen meer dan 1000 woorden, dat geldt zeker op sociale media. Filmpjes zijn leuk, visueel en interessant. Geef toe, jij bekijkt toch ook regelmatig video’s op Facebook? Je (potentiële) klanten ook!

10 tips om succesvolle content te creëren

  1. GIFs: We hebben ze allemaal al zien passeren op Facebook: de GIFs (Graphics Interchange Format). Deze korte, vaak grappige, (animatie)filmpjes kunnen erg interessant zijn voor je marketingcampagne. Ze trekken de aandacht van je klanten en zijn nog eens makkelijk te maken ook.
  2. Strips en tekenfilmpjes: Tussen al de nieuwsfeiten en wat je vrienden vandaag gegeten hebben zie je daar plots een grappige striptekening staan! Wedden dat het je aandacht trekt. Korte strips of tekenfilmpjes zijn leuk voor je klanten en worden vaak gedeeld.
  3. Infographics: Feiten hard maken met nummers of de resultaten van een studie tonen doe je in een infographic, ze kunnen voor zowat elk onderwerp gebruikt worden. Zorg ervoor dat ze er goed uitzien met mooie kleuren zodat ze onmiddellijk in het oog springen.
  4. Controversiële content: Een beetje controverse kan nooit kwaad, als erover gesproken wordt, is het goed. Controversiële onderwerpen of meningen worden vaak gedeeld en voorzien van de nodige commentaar, en dat is nu net wat je wilt.
  5. Humor: Grappige content werkt! Grappige prentjes, leuke tekstjes of een briljante oneliner worden altijd gedeeld, geliket en geretweet.
  6. Content van andere gebruikers: Content die komt van je volgers en klanten, zoals embedded Tweets, zijn een goede vorm van marketing. Ervaringen van andere gebruikers via Twitter kun je in je eigen Tweets insluiten. Je kunt diezelfde Tweets ook op je website, blog of Facebookpagina zetten. Je kunt zelfs een wedstrijd aankondigen op sociale media, met een mooie prijs voor diegene die de beste content voor jouw bedrijf kan verzinnen. Vraag klanten om een (grappige) foto op te sturen met jouw product en kies er de leukste uit.
  7. Kortingen, gratis en win: Leuke kortingen, de mogelijkheid om iets te winnen of iets gratis te krijgen kunnen steevast rekenen op een ‘thumbs up’ op sociale media. Geef natuurlijk iets weg wat rechtstreeks met jouw bedrijf te maken heeft.
  8. Vragen: ‘Welke schoenen zou jij dragen?’, ‘Welk gerecht zou jij maken met deze ingrediënten?’ of ‘Welke celebrity zou het beste staan met deze jurk?’ Dit soort vragen wekken de interesse van je klanten en creëren een grotere betrokkenheid. Werk, indien mogelijk, met enkele mogelijke antwoorden (a, b, c of d) en geef aan wat je met de antwoorden gaat doen.
  9. Raadseltjes en spelletjes: Een wiskundig raadseltje, zoek de kat op deze foto of een woordspelletje doen het altijd heel goed op sociale media. Maak het niet té moeilijk, als mensen het antwoord gevonden hebben zullen ze sneller op ‘vind ik leuk’ klikken. 
  10. Een steeds terugkerende topic: Post elke week een leuke foto, schrijf dagelijks een nieuw weetje of grappig feit of kies een vast tijdstip voor een nieuwe update. Je (potentiële) klanten zullen telkens weer uitkijken naar wat er deze week/vandaag op het programma staat en blijven geïnteresseerd.

Succes!