Marketing Tips & Tricks

Adverteren op YouTube: een stappenplan voor internetmarketeers

05/04/2017

Social media

Adverteren op YouTube: een stappenplan voor internetmarketeers

Je denkt eraan om op YouTube te adverteren? Goed, dan heb je alvast een stapje voor op het merendeel van de concurrentie. Veel marketeers denken er niet aan om YouTube in te zetten voor hun marketingcampagne. Dat is verkeerd, want dit platform biedt heel wat mogelijkheden om je merk in de kijker te zetten, nieuwe klanten te vinden en bestaande klanten geïnteresseerd te houden. Lees hier alles over YouTube als manier om je marketing naar een hoger niveau te tillen.

Waarom adverteren op YouTube?
YouTube is na Google de tweede grootste zoekmachine op het internet én het grootste videokanaal ter wereld. Met andere woorden: het is het uitgelezen kanaal om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Advertenties op tv zijn nog steeds effectief, maar vergen vaak een grote investering. Reclame maken op YouTube daarentegen, kan vrij voordelig en heeft een groter bereik. Geen wonder dat we een grotere verschuiving van tv naar online video advertising zien.

Stappenplan voor YouTube advertising
Je bent nu vast nog meer overtuigd dat het een goed idee is om op YouTube te gaan adverteren, maar hoe begin je eraan? Hier volgen tien stappen die je kunt volgen om een succesvolle marketingcampagne op YouTube te lanceren.

Stap 1: Zoals altijd moet je beginnen met je doelgroep af te bakenen en voor jezelf te bedenken welke boodschap je wilt overbrengen. Maak video’s die aansluiten bij de leefwereld van jouw doelgroep en een oplossing bieden voor hun problemen en behoeften. Je kunt ervoor kiezen om te targeten op locatie, leeftijd, interesses, opleiding, etc.

Stap 2: In tegenstelling tot bij een reclamefilmpje op tv, moet op YouTube de trigger in het begin van de video zitten. Kijkers beslissen gemiddeld na 5 seconden of ze verder kijken of niet, onmiddellijk de aandacht trekken en vasthouden is dus de boodschap! 

Stap 3: Maak een YouTube kanaal aan. Daar post je al je filmpjes en kunnen mensen zich abonneren om steeds de nieuwste video’s te bekijken. Zorg voor een goede omschrijving van de video’s (met keywords) en kies de juiste tags. Op die manier worden je video’s gevonden door zoekmachines. Kies het juiste prijsmodel voor je kanaal, je kunt gaan voor CPV (cost per view), waarbij je betaalt per keer dat je advertentie vertoond wordt. Of eerder voor CPM (cost per thousand impressions), dan betaal je een vooraf bepaalde prijs.

Stap 4: Maak een kwalitatief filmpje, het spreekt voor zich dat video’s met slechte beeldkwaliteit of onhoorbaar geluid, geen succes zullen zijn. Als je zelf niet goed bent in filmen of editen, schakel dan een professional in om je video’s een kwaliteitsvolle look te geven. Zorg er daarnaast ook voor dat je logo en merknaam duidelijk in beeld komen en schenk voldoende aandacht aan de opmaak van je YouTube kanaal. 

Stap 5: Zet YouTube in als onderdeel van een grotere campagne. Verlies dus ook andere kanalen niet uit het oog, een video vanop YouTube staat erg goed op je Facebook pagina of je zakelijke blog. YouTube is niet echt een marketingkanaal op zich, de kans dat mensen je video’s vinden via de zoekfunctie is erg klein. Meestal komen ze terecht op je YouTube kanaal via sociale media, een blog of website.

Stap 6: Spring in het oog. Met ruim 60 uur aan nieuw video-materiaal per minuut, moet je er wel voor zorgen dat je opvalt. Kies dus niet voor de klassieke beelden die iedereen in jouw niche gebruikt, maar ga voor originaliteit en creativiteit. Een verrassende advertentie blijft hangen en gaat al snel viraal. Ook humor en emotie zorgen ervoor dat een video veel bekeken wordt. How-to video’s, extra tips en ‘behind the scenes’ filmpjes doen het altijd goed. Maar de inhoud van je video moet niet altijd rechtstreeks te maken hebben met jouw branche, het is juist origineel om iets totaal anders te tonen. Ga hierin echter niet te ver, het moet nog altijd duidelijk zijn waar je bedrijf voor staat.

Stap 7: Kies de juiste advertentie. Er zijn verschillende mogelijkheden om te adverteren op YouTube: leaderboards, expandable banners, in-video advertenties, promoted video’s, preroll video’s en mobiele advertenties. Elke vorm van adverteren heeft zijn eigen prijs, zo zijn promoted video’s en skippable preroll video’s best goedkoop.

Stap 8: Kies de juiste keywords. De meeste mensen die je YouTube video zullen bekijken zitten nog in de ‘research’ fase, wat wil zeggen dat ze op zoek zijn naar informatie over een product of dienst. De keywords die je target op je YouTube kanaal, moeten hierbij aansluiten. AdWords Display Planner kan je helpen om de juiste keywords te kiezen voor je beschrijving. Gebruik dezelfde keywords in je titel en de tags. Plaat de URL van je kanaal en website ook in iedere beschrijving.

Stap 9: Beperk je niet alleen tot je eigen kanaal. Ga op zoek naar video’s in dezelfde niche of over gelijkaardige onderwerpen en geef commentaar, post links naar jouw video’s en bouw een netwerk van vrienden op. Ga in discussie met anderen, zowel op andere kanalen als op dat van jezelf. Het is ook mogelijk om te profiteren van het succes van andere video’s door de metadata over te nemen. Zo komt jouw filmpje bij andere video’s te staan over hetzelfde onderwerp.

Stap 10: Hou de cijfers in het oog. Hoeveel bezoekers krijg je, waar komen ze vandaan en welke content lokt het meeste reacties uit? Dat zijn vragen waar je een antwoord op wilt weten, dat kan met YouTube Analytics. Het heeft voorlopig nog minder mogelijkheden als Google Analytics, maar het kan je toch al een waardevol inzicht geven, bijvoorbeeld door te tonen op welk moment de bezoekers afhaken. Ook kom je te weten welke video’s de beste (of slechtste) rating hebben gekregen en hoeveel keer het is doorgestuurd.

Enkele voorbeelden van succesvolle YouTube campagnes
Kijk maar eens naar het meest bekeken filmpje van 2015 naar aanleiding van valentijn. 
Love Has No Labels:  https://www.youtube.com/watch?v=PnDgZuGIhHs

En deze emotionele video uit Italië om huiselijk geweld aan te kaarten:
https://www.youtube.com/watch?v=b2OcKQ_mbiQ

Ook deze reclame voor een Duitse supermarktketen uit de kerstperiode bespeelt de gevoelige snaar:
https://www.youtube.com/watch?v=4_B6wQMd2eI