Marketing Tips & Tricks

Hoe lok je meer bezoekers naar je website?

13/02/2017

Online Marketing

Hoe lok je meer bezoekers naar je website?

Als je een product of dienst aanbiedt, heb je waarschijnlijk een website waar potentiële klanten meer informatie kunnen vinden, je kunnen contacteren en zelfs online een bestelling kunnen plaatsen. Maar daar sta je dan met je mooie website, die helemaal niets waard is zonder bezoekers. In dit artikel gaan we kijken hoe je meer bezoekers naar je website kunt lokken en hoe je ervoor kunt zorgen dat dit ook waardevolle bezoekers zijn. Dit wil zeggen: liever 10 bezoekers waarvan 8 mensen daadwerkelijk een aankoop doen dan 100 bezoekers waarvan maar 2 mensen iets kopen.

Alles draait om SEO

Wat doe je als je een product of dienst zoekt op het internet? Juist, je gaat naar Google! Daarom is het belangrijk om bovenaan de lijst te staan als iemand een zoekwoord intypt in Google. Hoe doe je dat juist? Door gebruik te maken van SEO ofwel ‘Search Engine Optimalisation’. Het is belangrijk te werken met de juiste ‘keywords’ en ‘metatags’. Dit zijn woorden die jouw potentiële klanten intypen in de zoekmachine. ‘Long Tail Keywords’ zijn interessanter dan gewone keywords, dit zijn combinaties van verschillende woorden. Ben je kapper aan huis, dan is ‘kapper’ iets te algemeen en is er veel te veel concurrentie. Het is beter om ‘kapper aan huis’, ‘kapper + je woonplaats’ en ‘kapper aan huis + je woonplaats’ te gebruiken. Ben je niet helemaal zeker welke zoekwoorden jouw potentiële klanten gebruiken? Er zijn enkele handige tools waarmee je populaire keywords kunt vinden die bij jouw website passen, zoals Google Trends en AdWords Keyword Planner. Gebruik je zoekwoorden in de titels en tekst, maar niet teveel, want dan zullen de zoekmachines je website aanzien als spam. 

Om hoog te scoren bij Google moet je inhoud uniek zijn, zoekmachines houden namelijk niet van dubbele inhoud. Kopiëren en plakken is dus uit den boze. Heb je zelf moeite met het hele SEO-gebeuren? Dan is het aan te raden om een SEO-specialist in te schakelen. Op deze manier krijg je mensen op je pagina die echt op zoek zijn naar iets wat jij kunt aanbieden.

Adverteren met Google Adwords 

Het kost wel wat geld, maar door advertenties te plaatsen met Google Adwords kun je snel veel bezoekers naar je website lokken. Je advertentie zal worden weergegeven op de pagina wanneer iemand een zoekwoord intypt dat jij bij de keywords hebt geplaatst. Deze mensen zijn dus echt op zoek naar een product of dienst die jij kunt aanbieden, de kans is dan ook relatief groot dat ze, eens ze op jouw website zijn, ook iets zullen kopen.

Maak een YouTube kanaal aan

Maak één of meerdere video’s van jouw bedrijf, product of dienst en zet deze op Youtube. Je kunt ook een kanaal aanmaken en mensen de kans geven zich te abonneren. Zorg ervoor dat de video’s interessant zijn en geef de kijkers eventueel enkele handige tips. In de beschrijving onder de video leg je kort uit wat je kunt aanbieden, gebruik hierbij zeker je belangrijkste keywords. Plaats daar ook een link naar jouw website.

Sociale media wordt je beste vriend

Vanaf nu ben je niet meer van sociale media weg te slaan, het is belangrijk om regelmatig actief te zijn op Facebook, Twitter, Snapchat, etc. Maak om te beginnen een Facebookpagina aan voor je zaak en schrijf er regelmatig een interessant stukje tekst op, een verrassend weetje of plaats leuke foto’s. Je kunt ook een wedstrijd organiseren of iets gratis weggeven, zo zorg je ervoor dat je pagina gedeeld wordt door vrienden, vrienden van vrienden, en vrienden van vrienden van vrienden, .... Vergeet niet om bij elke post een link naar je website te plaatsen. Verder is het belangrijk om je zoveel mogelijk te mengen in de virtuele conversaties. Reageer op andere posts, plaats reacties in groepen en steek die duim omhoog!

Forums en blogs

Iets wat daar nauw mee samenhangt zijn online forums en blogs. Zoek forums in jouw niche en beantwoord de vragen van anderen, of stel zelf ook eens een vraag, met een link naar jouw website. bloggen is al een tijdje erg populair, zeker omdat het dankzij platformen zoals Wordpress, Ghost en Quora erg gemakkelijk is om met je eigen blog te starten. Schrijf leuke stukjes over je bedrijf, je product of interessante nieuwtjes en zorg ervoor dat bezoekers steeds terugkomen. Op je blog kunnen bezoekers natuurlijk doorklikken naar je website en je kunt een interessant blogbericht zelf delen op Facebook of Twitter! Zorg ervoor dat blogbezoekers je teksten ook delen op sociale media, of dat ze zich kunnen inschrijven voor een nieuwsbrief. Wil je zelf liever geen blog beginnen, zoek dan andere blogs in jouw vakgebied en schrijf een stukje als gastblogger of reageer (met kennis van zaken) in de reacties. 

Banner advertenties

Een laatste manier om het bezoekersaantal op je website te verhogen is door te adverteren. Tijdens het surfen zie je ze overal, banner advertenties. Probeer uit te vissen naar welke websites jouw potentiële klanten surfen en plaats een banner op die websites. Als iemand op deze banner klikt, komen ze automatisch op jouw website terecht. Zorg ervoor dat je enkel adverteert op websites die in hetzelfde vakgebied liggen om mensen aan te trekken die jouw producten of diensten ook echt zouden kopen. Deze manier van adverteren kost wel wat geld, maar kan op lange termijn toch de moeite waard zijn.