Marketing Tips & Tricks

Het geheim van e-mail marketing voor mobiele apparaten

01/05/2017

E-mail marketing

Het geheim van e-mail marketing voor mobiele apparaten

Het gebruik van smartphones neemt alsmaar toe en in vele gezinnen is het gebruik van een tablet dagelijks kost. Snel je e-mail checken tijdens het ontbijt, een statusupdate plaatsen op sociale media terwijl je op de trein zit, het nieuws lezen tijdens je lunchpauze of een spelletje spelen op de wc, het kan allemaal! Als marketeer kun je dan ook niet achterblijven, je moet ervoor zorgen dat je e-mailcampagne op elk apparaat op elk moment goed en duidelijk leesbaar is. Lees in dit artikel de geheimen om je e-mails te optimaliseren en te doen uitblinken op mobiele apparaten.

Waar zit het probleem
Meer dan de helft van de e-mails wordt vandaag geopend op een smartphone of tablet! Als je e-mail niet of niet goed leesbaar is, klikken mensen hem gewoon weg en doen niet de moeite om er later op de desktop nog even op terug te komen. Hier schieten vele marketeers tekort: nog een te groot aantal van de mails verstuurd in het kader van een marketingcampagne, zijn niet geoptimaliseerd voor mobiele apparaten. Dit is meer dan een gemiste kans: als een gebruiker te vaak onleesbare e-mails krijgt van jouw adres, kan dit tot irritatie leiden en ervoor zorgen dat ze zich uitschrijven voor jouw nieuwsbrief of je mails onmiddellijk weggooien.

De meest gehoorde klachten bij mobiele gebruikers zijn:

  • Moeilijk of niet kunnen klikken op links
  • Een te klein lettertype
  • Te kleine of niet weergegeven afbeeldingen
  • De e-mail past zich niet aan naar de grootte van het scherm

De 7 belangrijkste regels voor mobiele e-mails
1. Het onderwerp: Het aantal tekens dat wordt weergegeven bij de onderwerpregel is kleiner op een smartphone dan op een desktop computer. Je doet er goed aan om het onderwerp niet langer dan 40 karakters te maken. Maar dat neemt niet weg dat het onderwerp wel moet prikkelen om de rest van de e-mail te lezen, je zult dus creatief moeten omspringen met een beperkt aantal woorden. Een goede tip is om de naam van de ontvanger te verwerken in de onderwerpregel. Woorden zoals dringend, belangrijk of uitnodiging doen het ook goed in het onderwerp.
2. De preheader tekst: Dit is het stukje tekst dat leesbaar is in de inbox, een erg kort en krachtig stukje dat het verschil kan betekenen tussen openen of verwijderen. Begin liever niet met de klassieke “Niet goed leesbaar”, maar probeer de nieuwsgierigheid van de lezer te prikkelen. Schrijf in maximum 140 tekens een samenvattende tekst die het voor de gebruiker onmogelijk maakt om jouw mail te negeren.
3. De tekst: Ellenlange teksten zijn in het algemeen not done in de e-mailmarketing, maar al zeker niet voor mobiele apparaten. Beperk de tekst tot nuttige en relevante informatie, gebruik subkopjes en bulletpoints en ga voor één duidelijke call-to-action.
4. Het lettertype: Om ook duidelijk leesbaar te zijn op een smartphone of tablet, moet je een groter lettertype kiezen. We raden een lettertype aan van minstens 13 pixels, maar 16 is nog beter. Tahoma en Times New Roman zijn de beste keuze.
5. Links: Een hyperlink midden in een tekst aanklikken is erg moeilijk op een smartphone. Gebruik daarom liever een button dan een tekstlink, en dan bij voorkeur een knop van minstens 44x44 pixels.
6. Afbeeldingen: Een afbeelding ziet er al snel minder goed uit op een smartphone en soms kunnen ze gewoon niet worden gedownload. Beperk daarom het aantal afbeeldingen in je mail en kies voor afbeeldingen in een kleiner formaat. Hou er rekening mee dat sommige lezers de afbeeldingen niet te zien zullen krijgen, zorg er dus voor dat de mail ook goed is zonder de prentjes.
7. Het design: Voor mobiele apparaten heb je de keuze tussen een fluid en een responsive e-maildesign. Bij een fluid design neemt de e-mail de volledige breedte van het scherm in beslag. Dit is vooral geschikt voor mails met een simpele lay-out uit één kolom. Een veel meer gebruikte manier is het responsive design, het is iets ingewikkelder – je maakt gebruik van CSS media queries – en wordt dus beter aan experts overgelaten. De mail zal zich dan automatisch aanpassen aan verschillende schermresoluties en groottes en past de werking van de menubalk aan. Zo is de hele e-mail leesbaar op een klein scherm en hoeft de gebruiker enkel naar beneden te scrollen.