Marketing Tips & Tricks

Nooit meer zonder inspiratie voor je blog of content

12/05/2017

Digitale strategie

Nooit meer zonder inspiratie voor je blog of content

Een zakelijke blog is één van de beste manieren om interactie aan te gaan met je doelgroep, een vertrouwensrelatie op te bouwen en natuurlijk de lezers van je blog om te zetten naar klanten. Maar waar moet je het in hemelsnaam over hebben? Het is een vraag die velen zich stellen en zeker voor mensen die al een tijdje aan het bloggen zijn, is het steeds weer een uitdaging om met nieuwe en interessante artikelen op de proppen te komen. Ook content op sociale media moet elke keer de aandacht van de lezer trekken. Kopiëren van anderen is natuurlijk uit den boze en steeds in de herhaling vallen is ook not done. Lees hier 15 manieren om aan blogonderwerpen te komen en zo iedere keer weer content te creëren waar lezers voor terugkomen.

1. Vakbladen en tijdschriften
Beginnen doen we met het goede ouwe dag- en weekblad. Blader eens door vakbladen in jouw branche en kijk welke artikelen je interessant vindt en je potentiële klanten ook zullen aanspreken. Weden dat je in een mum van tijd weer enkele ideetjes hebt om over te schrijven?

2. Een boek
We blijven nog even in de offline wereld hangen, want inspiratie kun je ook putten uit je eigen boekenkast. Een nieuw boek door een autoriteit in jouw vakgebied of het boek waar jij als ondernemer het meest aan gehad hebt, zijn ideaal als inspiratie voor een nieuwe blogpost of stukje content. Je kunt niet alleen een review schrijven over het boek, je kunt ook delen van de tekst uitlichten en er verder op ingaan.

3. De actualiteit
Als je vakgebied het toelaat, kun je met je content inspelen op de actualiteit en recente gebeurtenissen. Het nadeel van deze posts is natuurlijk dat ze maar een beperkte houdbaarheid hebben, maar ze kunnen een hulpmiddel zijn om mensen naar je blog of site te lokken in de hoop dat ze er even blijven hangen of zelfs regelmatige bezoekers worden.

4. FAQ
De meest gestelde vragen van je klanten kunnen een grote inspiratiebron zijn voor jouw blog. Waarschijnlijk moet je vaak (tot vervelens toe) dezelfde vragen beantwoorden van (potentiële) klanten. Door deze vragen en het antwoord te verwerken in een blogartikel, bespaar je jezelf heel wat tijd en kun je vraagstellers steeds doorverwijzen naar je blog.

5. Nieuwe producten
Schrijf eens een uitgebreid artikel over je nieuwste product of maak een teaser voor je laatste update. How-to posts, waarin je haarfijn uitlegt hoe je product of dienst werkt, doen het ook altijd goed. Een andere mogelijkheid is om een review te schrijven over andere producten die door jouw doelgroep kunnen gebruikt worden. Let op: dit is geen manier om de producten van de concurrentie de grond in te boren, je schrijft beter een eerlijke review over een product dat je zelf niet in het assortiment hebt.

6. Sociale media
Eens rondneuzen op platvormen zoals Facebook, Twitter, Snapchat of Instagram, kan heel wat nieuwe inspiratie opleveren. Ook Pinterest en YouTube zijn ideale kanalen om leuke ideetjes op te doen. Je ziet snel welke onderwerpen leven bij je doelgroep en welke soort content vaak gedeeld wordt. Op die manier kun je met je content direct inspelen op de leefwereld van mensen waar je aan wilt verkopen.

7. Andere blogs
Je kunt ook eens over het muurtje gaan kijken bij andere blogs in dezelfde niche. Kijk welke posts daar het populairst zijn of het meeste reacties uitlokken. Wellicht kun jij ook enkele leuke artikels bedenken rond dezelfde thema’s, maar dan op jouw unieke manier geschreven.

8. Je eigen populairste posts
Maar je kunt ook gewoon op je eigen blog rondneuzen. Als je al een tijdje bezig bent, kun je zien welke artikelen veel gelezen worden en waar je leuke reacties op hebt gekregen. Zeker weten dat je nog een artikel over hetzelfde onderwerp uit je polsen kunt schudden of een ouder artikel onder handen kunt nemen.

9. Forums
Forums in jouw niche zijn een volgende uitstekende inspiratiebron. Mensen uit jouw doelgroep stellen er vragen en zoeken naar een oplossing voor de problemen waar ze tegenaan lopen. Daar kun jij als expert hoogstwaarschijnlijk een leuke blogpost over schrijven en de nodige oplossingen aanbieden in de vorm van aantrekkelijke content.

10. Geef tips
Waarom schrijf je niet eens enkele tips over hoe je één van je producten het best gebruikt, onderhoudstips of bijkomende weetjes. Verkoop je auto’s? Geef dan bijvoorbeeld tips voor de leukste autovakanties. Zit je in de wereld van de laptops? Bespreek dan de laatste nieuwe software of geef tips voor een langer batterijleven.

11. Ga de persoonlijke toer op
Velen zien een zakelijke blog of Facebookpagina als iets onpersoonlijk, maar dat is verkeerd. Laat gerust je eigen persoonlijkheid doorschemeren en vertel over jezelf. Schrijf bijvoorbeeld over je eigen traject als ondernemer, hoe je begonnen bent, welke problemen je overwonnen hebt of wat jouw favoriete producten zijn. Mensen houden ervan om het gezicht achter het merk te zien en zullen makkelijker bij jou kopen als ze zich kunnen identificeren met (een deel van) jouw verhaal.

12. Interviews
Heb je echt geen zin om je brein uit te wringen voor een volgend onderwerp of krijg je de unieke kans om een autoriteit in jouw vakgebied te ontmoeten, dat is het ideale moment om een interview af te nemen. Stel de vragen die jouw (potentiële) klanten bezighouden en schrijf het hele interview op je blog. En voila, je hebt weer leuke en interessante content gecreëerd.

13. Gastbloggers
Als je inspiratie echt even helemaal op is, kun je aan een gastblogger vrager om een leuk stukje te schrijven voor jouw site. Zoek iemand in dezelfde branche of vraag het gewoon aan een medewerker. Ook een trouwe klant kan een leuke post schrijven, eventueel in ruil voor een klein cadeautje of een mooie korting.

14. Eén onderwerp, meerdere blogposts
Over één bepaald onderwerp (zakelijk bloggen bijvoorbeeld), kun je natuurlijk meerdere artikelen schrijven. Je kunt verschillende invalshoeken kiezen, vervolgartikelen schrijven of enkele lijstjes meegeven. ‘5 redenen waarom je moet starten met een zakelijke blog’; ‘Het geheim van een onweerstaanbare titel voor je blogposts’; ‘Nooit meer zonder inspiratie voor je blog of content’ en ‘Wat je moet weten als je een succesvol blogger wilt worden’, zijn enkele voorbeelden van de verschillende richtingen die je uit kunt met het onderwerp zakelijk bloggen.

15. Niet altijd tekst
Content bestaat natuurlijk uit veel meer dan tekst. Je kunt ook een video posten met een kleine inleidende tekst. Een behind-the-scenes video, een how-to filmpje of een unboxing video bijvoorbeeld. Ook infographics en foto’s kunnen een blogpost makkelijk vullen en het visueel aantrekkelijk maken voor de lezers.