Marketing Tips & Tricks

Marketing gericht op Babyboomers

27/02/2017

Digitale strategie

Marketing gericht op Babyboomers

Babyboomers, de generatie geboren na de Tweede Wereldoorlog, groeiden op in een wereld in opbouw en welvaart. Ze gingen studeren in de woelige jaren zestig en zeventig waarbij ze beïnvloed werden door de hippiecultuur en de opvattingen van de Verenigde Staten. Deze generatie is een moeilijke doelgroep voor marketeers en wordt nog te vaak over het hoofd gezien. Maar velen van hen hebben een succesvolle carrière opgebouwd, hebben wel wat kapitaal te besteden en zijn de ouders van Generation X en de Millennials. Daarom is het toch de moeite waard om erover na te denken hoe je een marketingcampagne richt op deze generatie.

Waarom het een goed idee is om je te richten op deze doelgroep
Deze generatie heeft veel ‘eerste keren’ meegemaakt: de eerste kleuren TV, de eerste GSM, de eerste computer,... Ze hebben hun wilde jaren al achter de rug en zijn best wel op de hoogte van de nieuwste technologie. Deze mensen zijn nog lang niet oud en versleten, ze zijn op een leeftijd gekomen waarop ze de koopkracht hebben om zichzelf te verwennen. Nu de kinderen de deur uit zijn gaan deze mensen graag op vakantie, is het huis aan vernieuwing toe of mag die gezinswagen vervangen worden door een mooie luxewagen. Met andere woorden: er valt geld te rapen in deze doelgroep. Ze hebben meer tijd, een mooi spaarpotje en mogen zichzelf (en hun familie of vrienden) al eens in de watten leggen. Tevens hebben ze specifieke behoeften en problemen waar je extra op kunt inspelen met je campagne. Denk maar aan die verouderende huid, hart of andere gezondheidsproblemen en de nood aan een comfortabele levensstijl. Je kunt hen misschien niet de eeuwige jeugd beloven, maar je kan hun leven wel een stuk aangenamer maken met jouw product of dienst. Ten slotte is het belangrijk om op te merken dat hun kinderen, de Millennials, waarschijnlijk ook tot jouw doelgroep behoren. Maar het zijn hun ouders die (mee) beslissen over de aankopen van hun kroost. Door ervoor te zorgen dat de Babyboomers zich ook aangesproken voelen door jouw marketingstrategie, kun je hen overtuigen dat wat jij te bieden hebt hun leven en dat van zoon- of dochterlief alleen maar aangenamer zal maken.

De Do’s en Don’ts van een marketingcampagne gericht op Babyboomers

Do’s
Pas je taalgebruik aan
De Babyboomers zijn dan wel moderne mensen die best wat verstand hebben van technologie, van dat moderne taalgebruik en afkortingen krijgen ze toch nog grijze haren. Woorden en afkortingen zoals ASAP, OMG of defrienden gebruik je beter niet, spreek hen gewoon aan op een duidelijke en beleefde manier.

Gebruik de juiste rolmodellen
Antirimpelcrème laten aanprijzen door een jong veulentje is gewoonweg niet geloofwaardig. Kies voor rolmodellen waar ze zich mee kunnen identificeren. Dat heeft L’Oréal goed begrepen, niemand minder dan Jane Fonda prijst antirimpelcrème en haarkleuring aan. En zeg nu zelf, zelfs als 70-plusser ziet ze er nog geweldig uit!

Hou je beloftes
Deze mensen zijn oud en wijs genoeg om te weten dat je geen mirakels kunt verrichten, ze zijn nuchter en realistisch. Maak dus geen onrealistische beloftes in je marketingcampagne die je toch niet kunt waarmaken, dit werkt alleen maar averechts. Leg liever de nadruk op hoe jouw product of dienst hun leven echt beter kan maken.

Don’ts
Enkel adverteren in dag- en weekbladen
Als je dacht dat de Babyboomers het hele internetgebeuren aan zich laten voorbij gaan, dan heb je het mis! Maar liefst 96% van de 50-plussers gebruikt regelmatig het internet. Plaats dus gerust een advertentie in Libelle of de zondagskrant, maar mik ook op online advertenties en vergeet vooral sociale media niet.

Hen compleet negeren
Doen alsof ze niet bestaan, over hen praten alsof ze er niet meer toe doen of je campagne enkel op de Millennials richten in de hoop dat die hun ouders gaan overtuigen. Stop daar onmiddellijk mee! Denk niet dat Babyboomers ‘te oud’ zijn voor jouw product of ‘niet meer mee met hun tijd’. Deze generatie weet wat ze wil en wil vooral niet genegeerd worden. Spreek hen dus direct aan en bied oplossingen voor problemen waarmee deze doelgroep te maken heeft.

Hen oud noemen
Babyboomers voelen zich echt nog niet oud en afgeschreven, integendeel zelfs! Nu de kinderen op eigen benen staan beginnen sommigen zelfs aan een tweede jeugd. Insinueer in je marketingcampagne nooit dat ze oud zijn! Woorden als ‘senioren’ of ‘bejaarden’ zijn al helemaal uit den boze!

Overdreven hip uit de hoek komen
Daar staat dan weer tegenover dat je niet helemaal hip en funky moet gaan doen als je een marketingcampagne op de Babyboomers richt. Gebruik geen flashy kleuren, speciale lettertypes of ingewikkelde graphics. Hou het liever simpel, stijlvol en gewoon mooi.

Succes!