Marketing Tips & Tricks

LinkedIn marketing: nieuwe klanten vinden

06/03/2017

Digitale strategie

LinkedIn marketing: nieuwe klanten vinden

Gebruikt jouw bedrijf LinkedIn als onderdeel van je marketingcampagne? Zo niet, dan loop je heel wat potentiële klanten mis. LinkedIn is veel meer dan een plek waar je een CV kunt posten, het netwerk is de laatste jaren enorm gegroeid. Zowel in Nederland als België is LinkedIn het tweede grootste sociale netwerk na Facebook. Voor de marketeer betekent dit: heel veel kans om nieuwe klanten te vinden en veel mogelijkheid om naamsbekendheid te genereren. Hier volgen enkele tips voor het gebruik van LinkedIn in je marketingcampagne.

Maak een sterk profiel
Begin bij het begin: het opmaken van een sterk profiel waar je alle relevante informatie geeft over jezelf en je bedrijf. LinkedIn heeft een handige feature die je profielsterkte aangeeft, hou dit in de gaten en verbeter waar nodig. Kies voor een professioneel ogende profielfoto. Het is overbodig om te vermelden dat een foto van jouw laatste feestje of vakantie echt niet geschikt is. Vergeet vooral het ‘samenvatting’ gedeelte niet in te vullen. Hier krijg je de kans om je doelgroep direct en op een persoonlijke manier aan te spreken. Vermeld ook je contactinformatie op het einde van dit deel, ook al staat het elders op je profiel. Dit is het eerste wat iedereen te zien krijgt en de ideale kans om de interesse te wekken van nieuwe klanten.

Delen, delen en nog eens delen
Uit onderzoek van LinkedIn blijkt dat ruim 60% van hun gebruikers op zoek zijn naar branchespecifieke informatie en nieuws over nieuwe producten of diensten. Met andere woorden: hier vind je toekomstige klanten! Daarom is het belangrijk om de informatie over je bedrijf, producten, diensten en nieuwtjes regelmatig te delen met al je connecties op LinkedIn. Zorg er wel voor dat de inhoud interessant en relevant is voor je volgers. 

Timing is alles
Er is al veel onderzoek over gedaan en we kunnen concluderen dat timing wel degelijk belangrijk kan zijn in de marketing. LinkedIn laat ons weten dat je content beter deelt tijdens de kantooruren. ’s Morgens tussen 8 en 10 is een populair tijdstip, omdat veel mensen dan hun mail en andere berichten doornemen om hun dag te plannen. Net voor of na de lunch (tussen 12 en 2) hebben mensen weer even tijd om op adem te komen en inspiratie te zoeken voor de rest van de werkdag. Richt je eerder op managers en collega ondernemers? Dan is de late namiddag een geschikt moment om iets op LinkedIn te plaatsen. Ze hebben dan net hun belangrijkste taken van de dag afgerond en kijken graag naar de ideeën van anderen als voorbereiding op de volgende dag.

Blijven posten
Niet iedereen logt even vaak in op LinkedIn en niet iedereen in jouw online netwerk zal al je posts ook te zien krijgen. Volgens LinkedIn bereik je ongeveer 60% van je connecties als je 20 posts per maand plaatst. Hoe meer je post, hoe meer mensen je bereikt. Wil je echt succesvol zijn als marketeer op LinkedIn? Post dan minstens 3 keer per dag. Let er wel op dat je telkens relevante en waardevolle content plaatst, je volgers zullen snel afhaken als de kwaliteit van je berichten te wensen overlaat. Zoek bijvoorbeeld interessante artikelen uit jouw branche of deel content van Twitter. Bied oplossingen voor problemen waar de mensen in jouw doelgroep mee te kampen krijgen, geef een korting of gratis product weg.

Bouw een sterk netwerk op
Je kunt zoveel interessante content plaatsen als je wilt, als je maar 2 connecties hebt zul je niet veel mensen bereiken. Neem dus de tijd om je netwerk op LinkedIn zorgvuldig op te bouwen met mensen die echt geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt. Wordt lid van groepen waar mensen uit jouw doelgroep sterk vertegenwoordigd zijn. Vermijd te grote groepen, in een massa ga je vaak verloren. Stel vragen, geef antwoorden en kom te weten wat jouw doelgroep bezighoudt. En waarom maak je zelf geen groep aan?  Vergeet ook de mensen in je onmiddellijke omgeving niet, spoor vooral vrienden, familie, collega’s en medewerkers aan om jouw posts te delen. Vraag zoveel mogelijk medewerkers om ook een profiel aan te maken op LinkedIn, met foto’s en een jobomschrijving die jouw bedrijf alle eer aandoet. Schrijf je ook een blog? Deel dan elk nieuw artikel of stuur een nieuwsbrief naar al je connecties.

Gebruik gesponsorde updates
Bij deze updates betaal je om jouw posts zichtbaar te maken op individuele LinkedIn feeds. Je kunt de mensen die je posts te zien krijgen kiezen op basis van locatie, geslacht, leeftijd, job, opleiding, interesses en groepen waarvan ze lid zijn. Zo kom je snel in contact met mensen uit jouw doelgroep en krijgt je nieuw product of dienst snel naamsbekendheid bij mensen die interessant zijn voor jouw bedrijf.