Marketing Tips & Tricks

Humor in marketing: reclame met een knipoog

01/03/2017

Digitale strategie

Humor in marketing: reclame met een knipoog

Dagelijks worden we gebombardeerd met tientallen reclamespots op tv en radio, posters langs de weg, op de bus en ga zo maar door. Welke reclamecampagnes blijven vaak hangen? Degene waarmee je moest lachen! Humor in marketing werkt echt, als mensen erom moeten lachen, zullen ze het onthouden en erover praten. En nog belangrijker: liken, sharen en retweeten! In een tijd dat sociale media niet meer weg te denken is uit de marketingwereld is het allerbelangrijkste dat er zoveel mogelijk duimen omhoog gaan!  Op die manier kun je sneller nieuwe klanten vinden en een grote doelgroep aanspreken. Hier volgen enkele tips om humor in je reclamecampagne te verwerken en enkele uitstekende voorbeelden uit binnen- en buitenland.

Bepaal wat grappig is en wat niet
Humor is subjectief, wat de ene hilarisch vindt, is voor de andere totaal niet grappig, of zelfs beledigend. Een 16-jarige zal een ander gevoel voor humor hebben dan iemand van rijpere leeftijd. Om ervoor te zorgen dat de boodschap overkomt zoals je dat bedoelt, is het belangrijk om je doelgroep te kennen en te weten wat deze mensen belangrijk vinden en waar ze mee kunnen lachen. Wees voorzichtig met provocerende onderwerpen zoals religie en politieke thema’s, al kan het wel werken als het goed toepast wordt voor de juiste doelgroep.

Wees herkenbaar
We moeten het hardst lachen om dingen die we herkennen uit ons eigen leven en onze omgeving. Baseer je grappige reclamecampagne op alledaagse zaken, problemen en clichés. Wees niet bang om eens met jezelf en je merk te lachen, het leven is al zo serieus, het is nog zo leuk om eens de draak te steken met jezelf.

Hou het simpel
Je doelgroep bestaat waarschijnlijk niet uitsluitend uit intellectuelen. Tenzij je op een specifieke markt – zoals bijvoorbeeld dokters – richt, gebruik je beter geen vakjargon en hou je het simpel, zodat iedereen de grap kan begrijpen. Als een grap uitgelegd moet worden voor ze grappig is, zal ze niet effectief zijn. Gebruik ook geen ellenlange teksten of een filmpje van 10 minuten waar pas helemaal op het einde de punchline duidelijk wordt, je zult de interesse van de mensen al snel verloren zijn. Een goed evenwicht tussen onmiddellijk de aandacht trekken en die aandacht vast houden is de sleutel tot succes.

Verlies jezelf niet uit het oog
Humor in een reclamecampagne is geweldig, maar het moet altijd rechtstreeks te maken hebben met jouw bedrijf, product of dienst. Ga niet zomaar grappige dingen bedenken die niets te maken hebben met de persoonlijkheid van je bedrijf en de boodschap die je wilt overbrengen. Blijf trouw aan jezelf, zelfs als je grappig uit de hoek komt.

Enkele voorbeelden
1. We beginnen in eigen land: een erg grappige reclame voor de lancering van de tv zender TNT: “Push the button to add drama!”

https://www.youtube.com/watch?v=316AzLYfAzw

2. Wie herinnert zich de iconische reclame van Belgacom tv nog? “Who Took My Badjas?”

https://www.youtube.com/watch?v=HVnlVLwknj4

3. Ook De Lijn wist ons de afgelopen jaren te verrassen met leuke reclames, iedereen kent het ‘stress mannetje’ zeker nog.

https://www.youtube.com/watch?v=lNUm7MWxspg

En kun je dat filmpje met de pinguïns nog herinneren?

https://www.youtube.com/watch?v=gBnvGS4u3F0

4. Dan was er ook nog die reclame voor de opvoedingslijn, waarbij een kinderkoor ‘aangepaste’ versies van kerstliedjes zong.

https://www.youtube.com/watch?v=evHEkXFtO40

5. Dat onze noorderburen ook weten hoe ze een glimlach op het gezicht moeten toveren, bewijst biermerk Heineken met deze spotjes.

https://www.youtube.com/watch?v=QghICtdvNH4

6. En tenslotte nog enkele grappige internationale reclamespots.

https://www.youtube.com/watch?v=YqlQS5CCmwI

https://www.youtube.com/watch?v=VELQ39QAYP4

https://www.youtube.com/watch?v=_8enIDEKrzA