Marketing Tips & Tricks

Hoe haal je als ondernemer alles uit de kerst- en eindejaarsperiode?

22/12/2017

Digitale strategie

Hoe haal je als ondernemer alles uit de kerst- en eindejaarsperiode?

De kerst en eindejaarsperiode is voor veel marketeers de drukste tijd van het jaar. Tijdens de laatste weken van december worden er cadeautjes gekocht, familie- of vriendenfeesten georganiseerd en lekker gegeten. Sommigen kiezen ervoor om op vakantie te gaan en eindejaar op een exotische bestemming te vieren of familie in het buitenland te bezoeken. Kortom: de perfect gelegenheid voor ondernemers om de jaarlijkse verkoopcijfers nog een flinke boost te geven.

Het belang van de eindejaarsperiode
Wist je dat bedrijven over het algemeen 30% van hun jaaromzet halen tijdens de laatste weken van het jaar? En dat 60% van de zogenaamde customer journey ook voor kerst en nieuwjaar online wordt afgelegd? Steeds meer en meer consumenten gaan online op zoek naar cadeaus, niet alleen om inspiratie op te doen en prijzen te vergelijken, ook om daadwerkelijk een aankoop te doen. De zoekvolumes gaan in december flink de hoogte in, zowel voor cadeau ideetjes, een gloednieuwe feestoutfit en alles wat te maken heeft met de rijkelijk gevulde feesttafel.
De mogelijkheden liggen voor het grijpen voor de slimme ondernemer, maar vergeet niet dat je concurrentie ook extra promotie voert deze tijd van het jaar. Je moet er dus voor zorgen dat jouw website, aanbiedingen, producten en diensten het makkelijkst gevonden worden en het meest impact hebben. Dat kun je op verschillende manieren, waarvan de belangrijkste hieronder beschreven worden.

Advertenties
Een aparte advertentiecampagne voor de feestdagen is geen overbodige luxe. Alles staat in het teken van samenhorigheid, familie, vrienden, geven en goede daden stellen. Deins er niet voor terug om met je campagne in te spelen op de emoties van je doelgroep. Ouderen en mensen met een gezin zullen zich herkennen in familiewaarden, maar alleenstaanden moet je misschien op een andere manier proberen te overtuigen. Een actie voor het goede doel waarin je laat zien dat jouw bedrijf ook maatschappelijk geëngageerd is – door bijvoorbeeld iets te doen voor de daklozen of asieldieren – heeft in de kerstperiode een grotere impact.

Sociale media
Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, Snapchat, Google+, YouTube en zelfs LinkedIn kunnen allemaal ingezet worden om je eindejaarsacties te delen met zoveel mogelijk mensen. Vergeet niet om aangepaste openingstijden, leveringstermijnen en bereikbaarheid tijdens de feestdagen te communiceren met je volgers op sociale media. Verder kun je ook user generated content gebruiken om je producten of diensten in de verf te zetten. Vraag bijvoorbeeld aan klanten om een leuke foto of filmpje te maken terwijl ze jouw product gebruiken tijdens de kerstperiode. Of vraag iedereen die een cadeau kocht bij jou om de eerste reactie van de ontvanger te posten op Twitter.
Je wilt natuurlijk zelf liever je dierbaren een dikke kus geven als om middernacht het nieuwe jaar ingaat, in plaats van achter je computer te zitten om je klanten een gelukkig nieuwjaar te wensen. Bouw daarom je marketingcampagne goed op van tevoren en zorg ervoor dat er een Facebook post klaarstaat waarmee je iedereen die jouw bedrijfspagina volgt in één klap kunt bereiken met nieuwjaarswensen.

E-mailmarketing
Nieuwsbrieven en persoonlijke e-mails doen het nog altijd goed tijdens de kerst- en eindejaarsperiode. Denk niet alleen aan promoties en leuke acties, maar ga ook voor tips en weetjes. Cadeautips voor je schoonmoeder, leuke en verrassende gerechten voor op de kersttafel, alternatieve kerstdecoratie of de spannendste kerstbestemmingen, om maar enkele ideetjes te geven. Omdat de consument vandaag nood heeft aan persoonlijke marketing, doet een nieuwsbrief met zijn of haar naam in het onderwerp het altijd goed. Een persoonlijke kortingscode of een herinnering aan een product dat in het winkelmandje werd gelegd, maar dan toch niet gekocht werd, zijn goede manieren om iemand terug naar je website te lokken.

Maak lijstjes
Mensen maken graag lijstjes en lezen ze graag, artikels of tips in lijstvorm worden het vaakst gedeeld op sociale media. De perfecte content tijdens de eindejaarsperiode bestaat uit de 7 best verkochte producten in je winkel, 5 vakantiebestemmingen om het koude weer te ontvluchten of een overzicht van de traditionele kerstgerechten in verschillende landen, bijvoorbeeld.

Trends voor het komende jaar
Met het einde van het jaar in zicht, willen mensen zich voorbereiden en dromen over het komende jaar. Geef je klanten alvast het eerste nieuws van volgend jaar mee, kijk wat er verwacht wordt in jouw branche (trends, nieuwe productlanceringen, ...) of geef een begin van het nieuwe jaar korting.

Prettige feestdagen
Het enige wat ons nog rest jullie allemaal prettige feestdagen te wensen en veel geluk met je onderneming in 2018.