Marketing Tips & Tricks

Het geheim van een onweerstaanbare titel voor je content

08/05/2017

Digitale strategie

Het geheim van een onweerstaanbare titel voor je content

Waarom je er als marketeer goed aan doet om actief te zijn op sociale media en een eigen blog bij te houden, weet je als je deze blog regelmatig bezoekt. Het zijn uitstekende manieren om je naamsbekendheid te vergroten en interactie aan te gaan met je doelpubliek. Dat goede, interessante en engaging content de hoekstenen zijn van je online marketingstrategie, is een feit. Maar aan al die content hebt je niets als niemand er naar kijkt of het leest! Alles begint dus met een onweerstaanbare titel die werkt als echte klikmagneet en aanzet tot liken en sharen.

9 manieren om elke keer weer een geweldige titel te schrijven
Het zijn maar enkele woorden, één luttel zinnetje. En toch heeft het een enorme impact! Saaie, langdradige of inspiratieloze titels worden gewoon genegeerd en voorbij gescrold. Met een onweerstaanbare titel die de nieuwsgierigheid prikkelt, heb je een echte klikmagneet en wordt de content ook meer  gedeeld op sociale media. En dat betekent natuurlijk een groter bereik! Toch vinden vele schrijvers het moeilijk om een echt goede titel bovenaan een artikel of andere content te plaatsen. Daarom geven we je graag enkele tips mee om de perfecte titel te bedenken. Heb je zelf nog een leuke tip? Laat het dan zeker weten in de reacties onder dit artikel. 

1. Zoekwoorden: Laten we beginnen bij het begin. De basisregels van SEO zeggen ons dat we het belangrijkste zoekwoord in de titel moeten verwerken en liefst ook in de subkoppen. Dat is helemaal waar en we moedigen dan ook aan om via je favoriete keyword tool het meest relevante en populaire zoekwoord te zoeken en dat in je titel te schrijven. MAAR... ga geen titels schrijven puur in functie van een populair zoekwoord. Zorg ervoor dat de titel echt weergeeft wat er in de content staat en niet enkel uit zoekwoorden bestaat.

2. Lijstjes: Als je de afgelopen jaren niet op Mars hebt geleefd, dan weet je zeker en vast dat lijstjes razend populair zijn op blogs en sociale media. Titels die aangeven dat er een lijstje volgt – ‘9 manieren om...’ ; ‘7 tips voor de perfecte... ‘; ‘De 5 populairste ... ‘– blijven ware klikmagneten. Wist je trouwens dat oneven getallen meer vertrouwen wekken en daardoor nog populairder zijn? Ook checklists doen het trouwens goed; ‘Een checklist voor een onbezorgde vakantie’ of ‘De ultieme checklist om engaging content te creëren’; bijvoorbeeld.

3. Emotie: Een titel die de gevoelige snaar bespeelt is een uitstekende manier om de interesse van de lezer te prikkelen. Een goed startpunt is de emotie benoemen die je zelf voelt opborrelen bij het onderwerp. Een lange technische uiteenzetting of een beschrijving van een financieel product is misschien niet de perfecte plek om emotie in te roepen, maar voor tal van andere onderwerpen kan het wel. Ook negatieve emotie werkt en is soms nog sterker dan een positieve kijk op de zaken. ‘Zwarte Piet: De onvermijdelijke ondergang van een volksheld’, zal meer worden gelezen dan ‘Maak kennis met de nieuwe schoorsteenpiet’.

4. Humor: Dat een lach of een grappige benadering het goed doet in de content zelf, is geen geheim meer. Maar met een vleugje humor in de titel zorg je er ook voor dat mensen meer geneigd zullen zijn om te klikken. Natuurlijk weet je wel dat dit enkel een goed idee is als het om een meer luchtig stuk gaat en niet past bij serieuze inhoud of een schokkend nieuwsfeit.

5. Autoriteit: Het vermelden van een expert, autoritair persoon of bekende medemens in de titel is een goede manier om meer bezoekers te overtuigen. Dit heeft te maken met wat men ‘social proof’ noemt. Met andere woorden: als hij of zij het zegt, zal het wel waar zijn! ‘De 6 beïnvloedingsprincipes van Cialdini in detail uitgelegd’ of ‘Zo blijft Olympisch medaillewinnaar Dirk Van Tichelt in topvorm’.

6. Kort maar krachtig: Een korte en krachtige titel is beter dan een langdradige en saaie. Maar we hebben niet gezegd dat een iets langere en prikkelende titel niet goed is. We gaan hier geen maximum aantal woorden voor een titel meegeven, omdat zowel korte als iets langere titels kunnen uitgroeien tot klikmagneten. Hou gewoon dit in gedachten: té is nooit goed, niet té kort en niet té lang dus, wat té is, laten we liever in het midden. 

7. Een vraag: ‘Wie wil meer tijd met de kinderen doorbrengen?’ of ‘ Wat zijn de perfecte vakantiebestemmingen voor koppels?’, zijn voorbeelden van titels die de nieuwsgierigheid prikkelen omdat de lezer benieuwd is naar het antwoord op de vraag. Gebruik vragen die jouw doelgroep zich ook stelt en die inspelen op de noden van de lezer.

8. Een oplossing voor een probleem: Met je contentmarketing moet je inspelen op de problemen die jouw doelgroep ervaart en concrete oplossingen bieden. Hoe kun je een blogbericht beter beginnen dan met ‘Eindelijk verlost van...’; ‘Zo heb je nooit meer last van...’ of ‘Alles wat je altijd al wilde weten over...’?

9. Geheimen prijsgeven: ‘De snelste manier om...’ of ‘Het geheim van...’, zijn goede manieren om een titel te beginnen. Kijk maar eens naar het begin van dit artikel, het feit dat je het aan het lezen bent, wil zeggen dat het werkt! Ook een titel als ‘De gemakkelijkste manier om die overtollige kilo’s te verliezen na de feestdagen’ zet aan tot klikken.

Tot slot nog enkele opmerkingen 
Maak in de titel geen loze beloften die je niet kunt waarmaken (zogenaamde clickbait titels). Als je schrijft ‘Hoe xxx/dit product je leven voor altijd zal veranderen’, moet je er ook voor zorgen dat je informatie geeft die de kracht heeft om iemands leven te veranderen. Als je na zo’n titel komt aanzetten met alledaagse informatie, zorgt dit niet alleen voor een teleurstelling bij de lezer, het wordt ook afgestraft door Facebook en Google.
Daarnaast is het belangrijk om creatief te blijven en niet altijd dezelfde klikmagneet te gebruiken. Combineer verschillende tips ook eens met elkaar; ‘De 5 snelste manieren om een lekker ontbijt klaar te maken’ of ‘Hoe Taylor Swift eindelijk verlost raakte van haar jeugdpuistjes’, bijvoorbeeld.