Marketing Tips & Tricks

Haal jij alles uit de data die je online verzamelt?

10/05/2017

Digitale strategie

Haal jij alles uit de data die je online verzamelt?

“We hebben meer conversies gerealiseerd de afgelopen maand!”; “Het aantal pageviews is gedaald tegenover vorig jaar.”; of “Deze content is zoveel keer gedeeld.” Het zijn dingen die je zou kunnen zeggen nadat je de online verzamelde data van je bedrijf en website hebt bekeken. Het is erg belangrijk om deze zaken in het oog te houden en iedere online marketeer  is ermee bezig. Iedereen heeft data, gegevens van (potentiële) klanten en analyses van online campagne, website, sociale media, blogs, etc. Maar wat doe je ermee? En hoe kun je meer halen uit de gegevens die je elke dag, week, maand of jaar verzamelt? Omdat online gegevens vaak nog niet op de juiste manier ingezet worden door bedrijven, gaan we er in dit artikel verder op in.

Hoe kun je relevante data verzamelen
Dankzij de komst van het internet kun je op allerlei manieren aan gegevens van je klanten en doelgroep komen. Via Google Analytics kom je meer te weten over je ranking in de populaire zoekmachine, de traffic naar je website, het aantal clicks en pageviews, ... Je kunt kijken naar de gegevens van je website en e-mailmarketing campagne via een monitoring tool zoals MailChimp of Litmus. Dagelijks genereer je tal van gegevens door gewoon je bezigheden uit te voeren en contactgegevens van je klanten te verzamelen. Dat gaat geheel moeiteloos. Maar ook het surfgedrag, klikgedrag, online koopgedrag, gebruik van apps, gps signalen van smartphones en profielen op sociale media geven veel waardevolle informatie. Met social media monitoring tools zoals Buzzsumo en Sysomos haal je de relevante informatie voor jouw bedrijf uit de massa aan gegevens.

Waarom online data verzamelen
Ondernemers en marketeers kunnen verschillende soorten data verzamelen, historische gegevens zijn het makkelijkst. Het gaat om transacties uit het verleden, surfgedrag en eventueel klachten. Realtime gegevens zijn moeilijker te achterhalen omdat ze constant veranderen en afhankelijk zijn van het kanaal en de context. Voorspellingen en trends zijn dan weer het interessantst voor een marketeer om toekomstig koopgedrag te proberen voorspellen.
In een tijd dat contentmarketing en storytelling echte buzzwoorden zijn waar elke marketeer al eens graag mee gooit, blijkt toch dat je door cijfers en data in het oog te houden een beter verhaal kunt vertellen dat echt gericht is op de mensen in je doelgroep. Het is de kunst om data analyses te vertalen naar iets wat blijft hangen bij de consumenten.

Haal meer uit online gegevens
Professor of Psychology and Behavioral Economics (ofwel gedragseconomie) Dan Ariely zegt: “Big data is like teenage sex: everyone talks about it, nobody really knows how to do it, everyone thinks everyone else is doing it, so everyone claims they are doing it.” Het is een feit dat grote bedrijven big data al langer inzetten, maar ook voor kleinere ondernemingen is het interessant om gegevens van klanten en mensen in de doelgroep te verzamelen. Big data hoeft trouwens niet altijd zo ‘big’ te zijn, het is niet de grootte die van belang is, het is wat je ermee doet. We geven je alvast enkele tips mee:

1. The bigger picture: Mensen die bezig zijn met het analyseren van online data, hebben al eens de neiging om het groter geheel uit het oog te verliezen. Het aantal bezoekers, conversies, shares, etc. zijn erg interessant en nuttig, maar je mag niet uit het oog verliezen dat er achter al die cijfers ook mensen schuilen. Elke klik, aankoop of like wordt door iemand gedaan die achter een computer zit of op een mobiel apparaat zit te kijken. Het is net dat menselijk gedrag dat je wilt beïnvloeden om naar je website te surfen en een aankoop te doen. Daarom is het belangrijk om persoonlijk contact met je doelgroep te onderhouden - bijvoorbeeld via sociale media of een zakelijke blog - en in te spelen op de leefwereld van al die individuele mensen.

2. Kijk ook eens bij de buren: Of liever: bij de concurrentie. Zijn er andere bedrijven in jouw niche die een succesvolle online marketing voeren? Kijk dan eens naar wat zij doen, hoe ze de doelgroep bespelen en welk deel van de markt ze net niet targeten. Je kunt er dan voor kiezen om dezelfde strategie te kiezen (let op: ga niet kopiëren, want dat werkt alleen maar in je nadeel), of net die markt aan te boren die de concurrentie nog links laat liggen.

3. Trop is teveel: Met zoveel data beschikbaar, is het soms moeilijk om door de bomen het bos te zien. Het is een kunst om (met behulp van online tools) de relevante data eruit te vissen en de rest achterwege te laten. Staar je ook niet blind op één slecht cijfer of een mindere maand. Misschien heb je afgelopen maand minder pageviews gehaald, maar is het totaal aantal transacties toch hetzelfde gebleven of gestegen; of heb je er maar enkele nieuwe volgers op Facebook bijgekregen, maar is het totaal aantal shares wel hoogte ingegaan. Data van verschillende kanalen moeten dus met elkaar gecombineerd worden om een volledig beeld te krijgen.

4. Think outside the box: Het wordt veel gezegd in de marketingwereld dat je creatief uit de hoek moet komen, door de juiste data te gebruiken kun je dat ook. Volg niet de voor de hand liggende pistes die al je voorgangers al gebruikt hebben om mensen te overtuigen, kies liever voor een andere invalshoek of compleet andere aanpak. Als je via de gegevens op sociale media ontdekt wat je doelgroep echt bezighoudt, kun je een marketingcampagne voeren die veel gerichter is. Target je bijvoorbeeld op vrouwen tussen de 25 en 40 jaar, dan kun je aan de hand van hun Facebookprofiel en Tweets te weten komen of ze meer carrièregericht zijn, een gezin aan het stichten zijn of net op zoek zijn naar nieuwe avonturen.