Marketing Tips & Tricks

Emotionele marketing tips en tricks

03/03/2017

Digitale strategie

Emotionele marketing tips en tricks

Wat zorgt ervoor dat je dat ene product koopt en niet het andere? Waarom betaal je graag iets meer voor een gekend (en betrouwbaar) merk? We willen graag geloven dat we rationele wezens zijn die rationele beslissingen nemen, maar mensen zijn nu eenmaal emotionele wezens. We zullen dus eerder geneigd zijn om een product of dienst te kopen als we ons emotioneel aangesproken en aangetrokken voelen tot het merk. Onderzoek heeft aangetoond dat we andere beslissingen nemen wat betreft onze (online) aankopen aan de hand van verschillende gevoelens. Zeg nu eerlijk, als je in een vrolijk bui bent ga je toch geen uitvaartverzekering aan? Je zult eerder geneigd zijn om dat leuke kledingstuk te kopen of misschien is het tijd voor een nieuwe televisie? En als je liefdesverdriet hebt zal die reclame voor roomijs je net iets meer aanspreken dan anders...

Welke emoties kun je bespelen met een marketingcampagne?

Blijdschap
Dit is de emotie de we allemaal nastreven, iedereen wil toch gewoon gelukkig zijn. Daarom wil je de bezoekers van je website of je volgers op sociale media een goed gevoel geven. Jouw product zal het leven van je klanten in één grote party veranderen of hen een gelukkiger familieleven geven. Door in je advertenties, op Facebook en in reclamefilmpjes vrolijke kleuren te gebruiken, lachende mensen te laten zien of een leuk deuntje te spelen, geef je onmiddellijk een vrolijke boodschap mee.

Goede voorbeelden van reclamecampagnes die inspelen op het gevoel van blijdschap zijn:

Smiths chips – “elke dag een feestje” 
https://www.youtube.com/watch?v=qIUOj6GUR8g

Toyota Prius 
https://www.youtube.com/watch?v=otPMXQZedzI

Verrassing
Iedereen houdt van een leuke verrassing af en toe, toch? En altijd maar hetzelfde wordt ook maar saai, bedenk dus eens een leuke en verrassende actie of campagne om jouw merk in de verf te zetten. Als het jou lukt om onverwachts uit de hoek te komen en een verrassingselement aan je reclamecampagne toe te voegen, dan heb je alvast een streepje voor op de concurrentie. Kijk maar eens naar dit mooie filmpje van KLM Surprise, waarbij luchtvaartmaatschappij KLM hun reizigers die Twitter gebruiken verraste met een cadeautje: https://www.youtube.com/watch?v=pqHWAE8GDEk
Waarschijnlijk heb jij het budget niet om zo een grootschalige actie op te zetten, maar zelfs een klein gebaar kan tellen. Geef klanten een speciale korting op hun verjaardag of verras degene die de leukste reactie op Facebook plaatste met een cadeautje.

De gevoelige snaar bespelen
We zijn allemaal op de één of andere manier emotioneel en onze relaties met anderen zijn onze drijfveer. Als marketeer kun je daar slim op inspelen door met je campagne de gevoelige snaar van je (potentiële) klanten te bespelen. Als we ons recht in ons hart geraakt voelen door reclame, voelen we ons persoonlijk aangesproken en creëer je een gevoel van verbondenheid met je bedrijf. Hier zijn drie mooie, uiteenlopende voorbeelden van ING, Budweiser en War Child:

ING: https://www.youtube.com/watch?v=xQdoCyCoPj8
Budweiser: https://www.youtube.com/watch?v=VWeKtqWc2EA
War Child: https://www.youtube.com/watch?v=ovCA0Podys0

Verdriet en woede
Alhoewel deze emotie niet bij elk product zal passen, kan het toch een sterke boodschap de wereld insturen. Vooral non-profitorganisaties en politieke partijen richten hun campagnes weleens op deze emoties. Kijk maar eens naar dit filmpje voor Amnesty International dat je wilt overtuigen om iets te doen tegen onmenselijke situaties: https://www.youtube.com/watch?v=inM_aiHDGm0
Het is misschien een beetje tegenstrijdig, want we willen de kijkers toch geen slecht gevoel geven met onze marketingcampagne, maar op deze manier kun je mensen wel aanzetten om donateur te worden en zo iets te veranderen in de wereld.

Jaloezie
Jaloezie is een erg krachtige emotie die vaak gebruikt wordt in de reclamewereld. Iedereen is ooit wel eens jaloers geweest op de nieuwe auto van de buurman, een tante die elk jaar een mooie reis maakt of die vriendin die prachtig staat in dat nieuwe kleedje. Gebruik maken van het wil-ik-ook-effect kan je verkoopcijfers de hoogte injagen. Als voorbeeld van deze marketingstrategie kun je kijken naar de trailer van de film ‘The Joneses’ waarbij een groep salesmensen zich voordoet als familie om hun buren jaloers te maken met al hun dure spullen. https://www.youtube.com/watch?v=n2Y3GoN2PGw

Angst
Opnieuw een sterke emotie die niet zomaar bij elk bedrijf past, maar wel erg effectief kan zijn. Je speelt in op mensen hun angst door jouw product te promoten als veilig of hulpmiddel om bepaalde situaties onder controle te houden. Deze strategie kan gebruikt worden door verzekeringen, maandverband, deodorant en producten om te stoppen met roken. Maar ook tal van andere branches kunnen op het gevoel van angst en de nood naar veiligheid inspelen.
Een goed voorbeeld is deze reclame voor een zorgverzekering: https://www.youtube.com/watch?v=DN13XE4z4dg
Of wat dacht je van deze campagne om te stoppen met roken:
https://www.youtube.com/watch?v=MXoUg2FK_8M

Vertedering
Eindigen doen we met vertedering, het ‘ooh, hoe schattig effect’. Iedereen kent de lieve puppy van Scottex toiletpapier nog:

Of het zachte beertje van Robijn wasverzachter:

We houden allemaal van beelden van lieve dieren, schattige kinderen of mooie familietaferelen. Gebruik zo’n beelden in je reclamecampagne om gevoelens van liefde, zachtheid en geborgenheid op te roepen.