Marketing Tips & Tricks

Een webshop beginnen: de voordelen op een rijtje

10/03/2017

Digitale strategie

Een webshop beginnen: de voordelen op een rijtje

Ben jij een lokale ondernemer, maar denk je eraan een webshop te beginnen? Dan spring je mee op een trein die op deze moment aan een topsnelheid voorbij raast. Het aantal webshops neemt elke dag toe, maar toch laten veel lokale handelaars deze kans nog schieten. Lees hier waarom het een goed idee is om toch een webshop te starten, eventueel naast je echte winkel, om zo nog meer klanten aan te spreken.

De voordelen van een webshop

  • De start-up van een webshop is relatief gemakkelijk en goedkoop.
  • Je bespaart kosten op de huur of aankoop van een pand, je kunt alles gewoon vanuit je eigen woonkamer regelen.
  • Het kan dienen als een extra verkoopkanaal naast je fysieke winkel, waardoor je nog meer klanten kunt bereiken.
  • Je kunt een uitgebreid assortiment aan producten aanbieden, je bent niet beperkt tot ruimte zoals in een echte winkel. Daarnaast is het zelfs niet nodig om alle producten op voorraad te hebben, leveranciers kunnen rechtstreeks aan je klanten leveren.
  • Je bent altijd open, 24 uur per dag, 7 dagen op 7.
  • Je kunt klanten makkelijker aansporen om nogmaals bij jou te kopen. Tijdens de eerste bestelling kunnen ze zich inschrijven op een nieuwsbrief of je geeft een kortingscode mee voor een volgende aankoop. Daarnaast kun je bij elk besteld product suggesties plaatsen voor aanverwante producten.

Waarom jij een eigen webshop nodig hebt
Het is geen geheim meer dat steeds meer mensen online gaan kopen. In Nederland is het al jaren populair, in België kwam de e-commerce trager op gang. Dit komt omdat je in België sowieso niet ver moet lopen of rijden naar de dichtstbijzijnde winkel. Maar nu je alles, ja echt alles, online kunt bestellen, lopen ook de Belgen warm voor het idee. Het gemak van spullen achter je computer te bestellen en zomaar aan de deur geleverd te krijgen, is erg aantrekkelijk. Consumenten zijn dankzij het internet ook veeleisender geworden, ze gaan vaker producten of diensten vergelijken en beoordelingen van andere gebruikers lezen. Wordt jij in deze zoektocht gevonden door de zoekmachines? Dan bereik je een hele hoop nieuwe klanten. In je webshop zien klanten ook onmiddellijk je hele aanbod, wat wel en niet in voorraad is en hoe snel ze het product in huis kunnen hebben. 

Je denkt nu misschien: “een webshop is geen goed idee voor mijn product”, omdat het gaat om etenswaren en dranken (dingen die mensen liever willen proeven) of omdat je al een goed lopende website hebt. Niets is minder waar, er zijn voorbeelden genoeg van succesvolle webwinkels die voedingsmiddelen en drank - denk maar aan wijn of gin - aanbieden. Zoals altijd is het belangrijk om eerst voldoende marktonderzoek te doen om jouw doelgroep te bepalen en te weten te komen wat ze van een webshop verwachten. Jouw eigen website hebben is prima, maar als er geen webshop aan gekoppeld is, is het eigenlijk niet meer waard dan een vermelding in het telefoonboek. Als de consument jouw website gevonden heeft en jouw producten interessant vindt, is het ideaal dat ze direct een bestelling kunnen plaatsen in jouw webshop.

Waar je nog op moet letten
Het is een feit: een webwinkel beheren kost heel wat tijd en energie. Misschien ben je wel goed in online marketing maar weet je helemaal niets af van de logistieke kant. Kun jij zelf je producten mooi fotograferen of huur je daar liever een professional voor in? Je moet kiezen welke zaken je zelf kunt en welke je beter uitbesteedt. Als je er zelf geen verstand van hebt, laat je het maken van een website beter over aan een designer en de boekhouding is misschien ook iets wat je liever niet zelf doet. Voorzie voldoende budget voor deze zaken en probeer niet alles zelf (en dus maar half) te regelen. 

Hou naast de omzetcijfers ook andere getallen goed in de gaten: namelijk het aantal bezoekers, hoeveel mensen daadwerkelijk een aankoop deden, terugkerende bezoekers, leads, statistieken, etc. Google Analytics wordt jouw beste vriend! 

Conclusie
De echte buurtwinkel zal niet zomaar verdwijnen, er gaat niets boven persoonlijk advies en contact met de winkelier. Iedereen slaat graag een praatje bij de bakker of de plaatselijke supermarkt. En als je het product nu nodig hebt, dan moet je nu naar de winkel. Online winkelen kan daar perfect naast bestaan. Je moet e-commerce niet zien als een bedreiging voor de gewone winkelier, het is eerder een nieuwe kans voor de slimme ondernemer. De wereld en het gedrag van de consument verandert, het is aan jou om mee te gaan in deze veranderingen.