Marketing Tips & Tricks

Alles wat je moet weten over marketing tijdens de kerstperiode

20/12/2017

Digitale strategie

Alles wat je moet weten over marketing tijdens de kerstperiode

Of je nu al volop in kerstsfeer bent of hoopt dat de hele heisa snel weer voorbij is en we aan het nieuwe jaar kunnen beginnen, je ontsnapt als marketeer niet aan de kerstgekte. Tijdens de laatste weken van het jaar valt er heel wat geld te rapen voor wie het slim aanpakt, als ondernemer moet je dus groots inzetten tijdens deze kerst- en eindejaarsperiode. De goede man uit het verre Lapland heeft het razend druk, hij en zijn helpers over de hele wereld doen dan ook steeds vaker hun aankopen online. Als marketeer kun je de Kerstman helpen om ervoor te zorgen dat iedereen op kerstdag een leuk pakje onder de kerstboom kan verwachten.

Steeds meer digitaal
De vrolijke man uit het hoge noorden met zijn witte baard en warme stem heeft het niet gemakkelijk deze dagen: met een steeds kleiner budget moeten hij en zijn helpers overal ter wereld klein en groot gelukkig maken. Maar in dit digitale tijdperk heeft de Kerstman ook een internetverbinding in het verre Lapland en kan hij dus menig geschenkje online bestellen. Dit is ook voor jou als marketeer van groot belang. Ondanks het feit dat marketeers steeds met nieuwe en creatieve innovaties op de proppen komen, blijkt de marketing rond de kerstperiode net zo oud te zijn als de man zelf. Folders vol met speelgoed en reclame op de televisie blijven de populairste manieren om de consument te overtuigen. Maar vandaag zijn er zoveel meer mogelijkheden die vaak nog onvoldoende benut worden.

Om ervoor te zorgen dat de Kerstman bij jou komt kopen, moet je een nieuwe denkwijze eigen maken. 60% van de customer journey wordt vandaag online afgelegd, dat is ten tijde van het kerstfeest niet anders. En ook de service, duurzaamheid en zelfs milieuvriendelijkheid van de cadeautjes spelen een steeds grotere rol, net zoals de klantenbeoordelingen.

Speel in op de Buyer Persona’s
Marketeers moeten beginnen met Buyer Persona’s op te stellen, dat zijn schetsen van de verschillende profielen van potentiële klanten. Je moet ook weten wat de mensen in je doelgroep willen, voelen, denken en hoe je hen kunt helpen. Je moet meer te weten komen over hun leeftijdsgroep, opleiding, relatiestatus, inkomen, hobby’s, etc. Deze data kun je makkelijk verzamelen op het internet en dankzij sociale media. In kersttijden richten we ons natuurlijk vaak op de kleintjes, maar ook wie al lang weet dat de Kerstman een valse baard heeft, krijgt nog graag een cadeautje. Net zoals bij elke customer journey, verloopt het aankoopproces op het einde van het jaar ook in verschillende fases.

De oriëntatiefase: De consument gaat op zoek naar het geschikte cadeau. Dat begint dus meestal met een zoektocht online. Sommigen weten heel goed waar ze naar op zoek zijn, anderen hebben maar een vaag idee. Ze gaan zich oriënteren en moeten in deze fase overtuigd worden van jouw merk. Laat duidelijk weten waarom jij de beste keuze bent voor de aankoop van de leukste geschenken. Heb je het ruimste aanbod aan speelgoed, de beste kwaliteit of heb je een uniek product? Schreeuw het van de daken! Laat op sociale media, via je website of door middel van een blog weten dat het dringend tijd is om een bestelling te plaatsen bij jou. Geef cadeautips voor tieners of zet je beste promotie in de verf.

De verdiepingsfase: In deze fase weet de consument welke opties er zoal zijn en gaat hij of zij op zoek naar meer informatie over elk van deze opties. Geef voldoende details over jouw product, de productiefase, het gebruik, extra tips, etc. Maar laat ook duidelijk weten hoelang de levering zal duren (het pakje moet op tijd onder de kerstboom liggen natuurlijk) en hoeveel voorraad je nog hebt. 

De koopfase: Nu gaat de Kerstman (of zijn helper) over tot de eigenlijke aankoop. Hij of zij moet dus overtuigd worden dat jij beter bent dan de concurrentie en dat je een goede prijs-kwaliteitsverhouding biedt. In deze fase kan iemand overtuigd worden door ervaringen van anderen, zet dus zeker enkele positieve klantenbeoordelingen in de verf. 

De gebruiksfase: Een niet te onderschatten fase, is de periode na de aankoop. Is de gebruiker tevreden van het product en van de dienstverlening? Vraag klanten vriendelijk via e-mail om een beoordeling in te vullen en leer uit de opmerkingen die gemaakt worden. Laat klanten hun leukste kerstfoto met jouw product opsturen en deel de mooiste op sociale media. Degene met het meeste likes krijgt dan een cadeaubon of extraatje. Deze content wordt veel gedeeld en op die manier bereik je een groot publiek. Dankzij de positieve woorden van bestaande klanten, kun je weer nieuwe klanten vinden.