Marketing Tips & Tricks

7 tips om ervoor te zorgen dat je klanten blijven terugkeren

15/03/2017

Digitale strategie

7 tips om ervoor te zorgen dat je klanten blijven terugkeren

Als ondernemer investeer je veel tijd en geld in het vinden van nieuwe klanten en potentiële klanten te overtuigen om bij jou te kopen. Maar er is een belangrijke groep die vaak uit het oog verloren wordt, namelijk je bestaande klanten. Het is een pak goedkoper om een klant te houden dan een nieuwe te vinden. Daarnaast geven mensen die al eens bij je gekocht hebben, vaak meer  geld uit. Reden genoeg om een deel van je marketing te richten op bestaande klanten. Hier volgen 7 tips die je kunt gebruiken om je klantloyaliteit een boost te geven.

1. Zorg dat je klanten tevreden zijn
De eerste tip ligt erg voor de hand en is mogelijk de belangrijkste stap om je klanten tevreden te houden. Zorg ervoor dat de consument blij is dat hij of zij jouw product of dienst heeft gekocht en dat ook graag aan anderen wilt vertellen. Zou jij opnieuw kopen bij een bedrijf waar je niet tevreden over was? Zou jij een product dat na een week al stuk was, aanraden aan je vrienden? Nee, en jouw klanten ook niet! Verkoop dus kwaliteit en onthoud dat je marketing niet stopt als het geld op jouw rekening staat. Schenk voldoende aandacht aan je service, levering en dienst na verkoop.

2. Laat je klanten weten dat je aan hen denkt
Een potentiële klant heeft jouw bedrijf gevonden, je aanbod vergeleken met de concurrentie en beslist om bij jou een aankoop te doen. Het geld is binnen! Nu kun jij lekker relaxen en wachten tot ze nog eens kopen. Fout! Laat je klanten weten dat je hen niet vergeten bent en denk erover na wat ze nog nodig zouden kunnen hebben. Dit begint natuurlijk met gerelateerde producten aan te bieden en bijkomende accessoires voor te stellen. Maar het gaat verder dan dat. Als je een beetje ‘out of the box’ denkt, kun je vast en zeker een creatieve aftersales campagne bedenken om een klant terug naar jouw website of winkel te lokken.

3. Beloon klantloyaliteit
Trouwe klanten kun je belonen met extra kortingen, een gratis product of een spaarsysteem waarbij ze extra voordelen krijgen. Het mag dan wel een tikje saai en niet echt origineel zijn, het is een concept dat blijft werken. Maar vergeet ook het persoonlijke aspect niet: stuur een kaartje (met kortingscode) op de verjaardag van je meest loyale klanten, beloon hen tijdens de kerstperiode met een speciaal mailtje of laat hen weten dat het een jaar of x aantal maanden geleden is dat ze bij jou kochten en dat je nieuwe producten in de aanbieding hebt. Dankzij sociale media kun je klanten ook belonen als ze een leuke review voor je achterlaten of een nieuwe klant aanbrengen. Verzin eens een leuke wedstrijd waarbij je klanten een grappige, leuke of ontroerende foto moeten insturen met jouw product. Niet alleen leuk voor jou en je klanten, zo’n actie zal op Facebook gegarandeerd op een ‘thumbs up’ kunnen rekenen waardoor je ook nieuwe klanten aanspreekt.

4. Kies je marketingstrategie zorgvuldig
Hoe je ervoor kunt zorgen dat klanten opnieuw bij jou kopen, hangt grotendeels af van jouw product. Waarvoor wordt jouw product gebruikt, hoe vaak moet de consument het aankopen en wat komt er allemaal bij kijken? Enkele voorbeelden: iemand die net een nieuwe auto heeft gekocht bij jou, denkt vast nog niet aan een volgend model. Voor deze klanten richt je je beter op het onderhoud, leuke accessoires of zelfs toffe autovakanties. Iemand die een spaarlamp heeft gekocht, is waarschijnlijk begaan met het milieu. Laat hem of haar weten dat jij ook bezorgt bent om moeder aarde en geef extra milieubesparende tips of stel nog andere duurzame producten voor. Koopt iemand bij jou een lekker flesje wijn, dan is de kans groot dat deze klant binnenkort een volgende fles wilt kraken. Hou hem of haar op de hoogte van je promoties en de laatste nieuwe producten in je assortiment.

5. Blijf interessant
Vernieuw de content op je website en sociale media regelmatig met interessante inhoud. Geef je klanten een goede reden om nog eens langs te komen. Als je website en aanbod hetzelfde blijft, is de consument er snel op uitgekeken. Schrijf een nieuwe blogpost, lanceer een nieuwe actie op Facebook of stuur een nieuwsbrief met interessante promoties. Of spring mee op de laatste nieuwe trend en organiseer een interessante webinar waarin je nieuwe manieren toont om je product te gebruiken of verrassende oplossingen voor een probleem aanbiedt. Breng bestaande klanten ook op de hoogte als je verbeteringen hebt aangebracht aan je product, zoals een app die een update gekregen heeft of de laatste nieuwe iPhone die nu ook in je assortiment is opgenomen. Zorg ervoor dat je klantenbeoordelingen up-to-date blijven. Niemand is geïnteresseerd in een review van vijf jaar geleden, mensen willen weten dat anderen op deze moment tevreden zijn over jouw product of dienst.

6. Toon je klanten de toekomst
In de wereld van het ondernemerschap gaat het vaak om het onmiddellijk oplossen van een probleem of voorzien in een nood die de klant nu heeft. Maar toon je ook hoe je hem of haar in de toekomst kunt helpen? Hoe jouw bedrijf ervoor kan zorgen dat zijn of haar onderneming blijft groeien? De klant weet niet wat jij nog allemaal in je mars hebt en jij bent nu eenmaal de expert in jouw branche. Denk dus vooruit en toon je klanten wat je in de toekomst nog allemaal voor hen kunt betekenen. 

7. Leer van ontevreden klanten
Als iemand zich uitschrijft voor jouw nieuwsbrief, je website verlaat zonder iets te kopen of een vol winkelmandje links laat liggen, is het belangrijk om uit te zoeken waarom. Dit doe je simpelweg door het te vragen. Als iemand jouw nieuwsbrief niet meer wenst te ontvangen of producten waarin hij of zij geïnteresseerd was toch niet aankoopt, laat dan een venstertje verschijnen waarin je om feedback vraagt. Negatieve feedback krijgen is niet leuk, maar het is een kans om te leren en verbeteringen aan te brengen. Ligt het probleem bij jouw product zelf, is er wat mis met de verpakking of is het de service die te wensen overlaat? Via ontevreden klanten kom je het te weten en kun je er iets aan doen.

Tot slot: niet overdrijven
Nog een laatste, erg waardevolle tip: overdrijf niet! Spam is gewoonweg verveld en niemand wilt elke dag een nieuwe mail krijgen van jou. Ja, het is belangrijk om het geheugen van je klanten met regelmaat op te frissen zodat ze je niet vergeten, maar trop is teveel!