Marketing Tips & Tricks

Hoe maak je de ideale bedrijfsbrochure

20/02/2017

Branding

Hoe maak je de ideale bedrijfsbrochure

Hoe graag je het ook zou willen, je kunt maar op één plaats tegelijk zijn. Je bedrijfsbrochure daarentegen, kan op veel verschillende plaatsen naamsbekendheid genereren. Maar hoe maak je nu een perfecte brochure die je potentiële klanten aanspreekt? Waar moet je op letten qua vormgeving en inhoud? En wat zijn de valkuilen bij het maken van een bedrijfsbrochure? Dit artikel geeft een antwoord op deze vragen.

Wat is een bedrijfsbrochure?

Een bedrijfsbrochure – ook wel corporate brochure genoemd – heeft twee doeleinden: naamsbekendheid genereren onder je potentiële klanten en nieuwe klanten werven. Door de opmars van internetmarketing en sociale media wordt vaak gedacht dat een bedrijfsbrochure niet meer van deze tijd is, maar de kracht van een goede brochure is niet te onderschatten. Er is een verschil tussen een bedrijfsbrochure en een productbrochure. Een bedrijfsbrochure wordt vooral gebruikt om je potentiële klanten kennis te laten maken met jouw bedrijf en wat je te bieden hebt. Om bestaande klanten te overtuigen nogmaals bij jou te kopen, gebruik je beter een productbrochure om bijvoorbeeld een nieuw product in de kijker te zetten. Het hangt ook af van welk bedrijf je hebt, zo gebruikt bijvoorbeeld een drankencentrale of autodealer beter een brochure waarin hij zijn producten voorstelt en is het voor een bedrijf dat diensten verleent of maatwerk levert beter om het bedrijf voor te stellen in een brochure.

Hoe begin je eraan?

Voor je begint met een bedrijfsbrochure te ontwerpen moet je enkele vragen beantwoorden:

  • Wie is mijn doelgroep? Een brochure gericht op jonge gezinnen zal er anders uitzien dan een brochure voor bejaarden.
  • Hoe wil ik mijn brochure verspreiden? De opmaak zal anders zijn als je de brochure enkel wilt gebruiken op het internet of uitdelen op een beurs, etc.
  • Wat wil ik in de kijker zetten? Wil je een nieuw product of service aanprijzen of wil je het bedrijf in het algemeen voorstellen?
  • Wat is mijn budget? Een niet onbelangrijke vraag waar je vooraf over moet nadenken. Er zijn verschillende (gratis) online tools om zelf je bedrijfsbrochure te ontwerpen (Canva, Lucidpress, MyCreativeShop, Jilster, PsPrint). Maar als je zelf niet veel afweet van design of gewoon geen tijd hebt, kun je een professionele firma inhuren.

De Do’s en Don’ts van een geslaagde bedrijfsbrochure

Do’s: 

  • Begin bij het begin: Vergeet vooral de bedrijfsnaam, logo en minstens twee manieren om contact op te nemen niet te vermelden. Schrijf ook duidelijk je adres op en waar mensen een bestelling kunnen plaatsen.
  • Opvallen: Je wilt met jouw brochure opvallen tussen al de andere brochures in dezelfde branche. Een mooi logo en goede lay-out zijn essentieel. Het is namelijk het eerste wat een potentiële klant ziet en zal bepalen of hij of zij de brochure zal lezen.
  • Interesse prikkelen: Het is belangrijk om direct de aandacht van de klant te grijpen en de nieuwsgierigheid te prikkelen, bijvoorbeeld met een goede titel.
  • Doelgroep: Met de tekst moet je inspelen op de problemen en noden van je doelgroep.
  • Bulletpoints: Gebruik opsommingen (bulletpoints) om uit te leggen welke oplossingen jouw bedrijf kan bieden.
  • Subtitels: Ook binnenin de folder maak je gebruik van korte en krachtige titels, de klant zal altijd eerst de titels scannen voor hij of zij de tekst gaat lezen.
  • Gebruikerservaringen: Ervaringen van bestaande klanten (met foto) die enthousiast vertellen hoe tevreden ze zijn over jouw product of service zijn een belangrijke verkoopstrategie.
  • Call to Action: Spoor de klant aan om iets te doen of contact op te nemen, bijvoorbeeld om een gratis staal of gratis offerte aan te vragen.

Don’ts:

  • Bedrijfsfoto: Zet geen foto van het gebouw waarin jouw bedrijf werkzaam is vooraan op de brochure. Jij bent natuurlijk trots op je vestiging(en), maar een foto van een gebouw interesseert de meeste klanten niet.
  • Vergeet saaie inhoud: Schrijf geen saaie teksten waarin je de geschiedenis van je bedrijf uit de doeken doet en de bedrijfsleiders (en het personeel) voorstelt. Als je (sommige van) deze informatie toch wilt vermelden, doe je dat in korte bulletpoints. Bijvoorbeeld wanneer het bedrijf gesticht is om een jarenlange ervaring te benadrukken.
  • Lange tekst: Hou de zinnen kort en krachtig, niemand wil lange teksten lezen in een brochure. Voor meer informatie kunnen klanten altijd terecht op je website.
  • Vakjargon: Gebruik geen specifieke termen die de gewone mensen toch niet begrijpen.

Succes!