Marketing Tips & Tricks

Grote ideeën, maar een klein budget? 7 manieren om je merk goedkoop in de kijker te zetten.

22/02/2017

Branding

Grote ideeën, maar een klein budget? 7 manieren om je merk goedkoop in de kijker te zetten.

Het is een hele uitdaging voor nieuwe start-ups om naamsbekendheid te genereren en je merk op de bouwen. Je wilt van de daken schreeuwen hoe goed jouw product of dienst wel is, maar die daken (lees: marketingcampagne) zijn duur. De meeste kleine en middelgrote ondernemingen hebben maar een bepekt budget om aan hun marketing te spenderen en de juiste vorm van publiciteit vinden is niet gemakkelijk. Je moet bereid zijn om veel tijd te investeren en creatief uit de hoek komen, dan is het zelfs op een klein budget mogelijk om je merk in de kijker te zetten. Er zijn voorbeelden genoeg; Earhoox bijvoorbeeld is een bedrijf dat producten maakt om ervoor te zorgen dat je oortjes nooit meer uit je oren vallen tijdens het sporten (of headbangen als je dat zou willen). Dichter bij huis vinden we Rituals, een winkelketen met verzorgingsproducten die op 12 jaar tijd enorm gegroeid is zonder miljoenen aan marketing te spenderen. Op basis van hun succes hebben we 7 tips samengesteld om je merk op de kaart te zetten met een bescheiden budget.

1. Focus op het product
Om een succesvol merk te creëren moet je vertrekken van een sterk product of dienst. Biedt jouw bedrijf datgene aan waar mensen naar op zoek zijn? Zullen je klanten jouw product of dienst met plezier aanbevelen aan hun omgeving? Geef jij de oplossing voor een probleem waar veel mensen mee kampen? In plaats van te focussen op flashy advertenties en een catchy logo, moet je beginnen met een sterk product te ontwikkelen. Hiervoor moet je marktonderzoek doen, een product ontwikkelen, testen, bijstellen en mogelijk verschillende keren opnieuw beginnen.

2. SEO
Search Engine Optimalisation zorgt ervoor dat jouw website bovenaan de lijst staat in Google. Verdiep je in de wereld van SEO, keywords en metatags en je zult automatisch meer bezoekers op je website krijgen. Meer bezoekers levert meer naamsbekendheid op en kan leiden tot meer nieuwe klanten.

3. Laat je klanten het werk doen
Om exponentieel te groeien is er niets beter dan tevreden klanten. De stem van mensen die jouw product of dienst aanraden aan hun vrienden en familie is veel krachtiger dan jouw eigen stem. Sociale media kan je hierin helpen door positieve klantenbeoordelingen op je website te plaatsen, te gebruiken als embedded Tweets en te delen op Facebook. Waarom organiseer je geen leuke wedstrijd waarbij je klanten en volgers een (grappige) foto of video (met jouw product) moeten insturen en een mooie prijs kunnen winnen? Of vraag de mening van je klanten voor een volgend product (welke kleur vinden jullie het leukst, welk van deze 3 modellen spreekt jullie het meest aan, etc.). Een wedstrijd, online poll of ‘caption contest’ worden vaak gedeeld en bereiken snel een groot publiek.

4. Sociale media
Dat brengt ons naadloos bij sociale media. Facebook, Twitter, Snapchat, LinkedIn, Pinterest en ga zo maar door. Ze zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven en zijn ook voor de marketeer van groot belang. Zorg ervoor dat het voor je klanten en volgers gemakkelijk is om je content te delen met hun netwerk. Plaats knoppen op je website waarmee ze onmiddellijk dingen kunnen delen en liken op Facebook en Twitter. Vergeet ook YouTube niet als krachtig en goedkoop medium. Post die vaak gedeeld wordt en kom al eens creatief, grappig of controversieel uit de hoek. Als erover gepraat wordt, zal het gedeeld worden. Je mag zelfs expliciet vragen aan je klanten om je content te delen.

5. bloggen
Zelf een blog beginnen en regelmatig updaten kan passen in je marketingstrategie. Er zijn veel online blogging platforms, zoals WordPress, Tumblr en Quora, die het gemakkelijk maken om zelf je blog te starten. Deze content kan dan weer geliket en gedeeld worden op sociale media. Zoek ook naar andere blogs in dezelfde niche en schrijf eens een stukje als gastblogger. Vergeet vooral geen link naar je eigen website achter te laten.

6. Netwerken
Vergeet vooral je offline netwerk niet, ook vandaag loont het toch nog de moeite om persoonlijk contact te maken met (potentiële) klanten. Ga naar beurzen in jouw vakjargon, organiseer een webinar en ga naar zoveel mogelijk sociale evenementen. Laat je businesskaartje en brochure achter op zoveel mogelijk plaatsen. Kortom, bouw zowel een online als offline netwerk uit.

7. Werk samen
Sla de handen in elkaar met een ander bedrijf in dezelfde branche (of zelfs een compleet andere branche) om samen een marketingcampagne te bedenken. Zo bereik je niet alleen een grotere doelgroep, maar kun je ook de kosten delen. Een mooi voorbeeld van zo’n samenwerking kun je zien in dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=RDiZOnzajN