Marketing Tips & Tricks

Een creatieve marketingcampagne: een ware kunst.

24/02/2017

Branding

Een creatieve marketingcampagne: een ware kunst.

Met je marketingcampagne wil je zoveel mogelijk mensen in je doelgroep aanspreken, het liefst zonder je volledige jaarbudget in één keer te spenderen. De belangrijkste strategie voor een succesvolle marketingcampagne is opvallen. Eruit springen door anders te zijn dan de anderen. Gewone advertenties in dag- en weekbladen of op het internet werken goed, maar om echt resultaat te boeken zul je creatief uit de hoek moeten komen. Hier volgen enkele tips en voorbeelden voor een succesvolle creatieve marketingcampagne.

Guerrillamarketing
Dit is een marketingtechniek die als doel heeft om met een beperkt budget een zo groot mogelijke doelgroep aan te spreken. Dat is toch waar iedere marketeer van droomt: weinig investeren en toch veel resultaat boeken. Maar het is niet makkelijk om constant met nieuwe, creatieve ideeën voor de dag te komen. Het belangrijkste is dat er over je campagne gepraat wordt, dat het een eigen leven gaat leiden op sociale media en dat je zoveel mogelijk likes en shares krijgt. Hier volgen 9 tips om je marketingcampagne in het oog te laten springen.

  1. Verkoop een gevoel: Speel in op de emoties van je (potentiële) klanten en laat hen zien hoe hun leven zoveel beter kan worden als ze jouw product of dienst kopen.
  2. Gebruik humor: Humor werkt in marketing, dat weten we allemaal. Ook je creatieve marketingcampagne mag doorspekt worden met een lach of een knipoog.
  3. Controverse: Wees niet bang van een beetje controverse, zeker bij een creatieve marketingcampagne kan deze tactiek werken. Controverse zorgt ervoor dat er over jouw bedrijf gepraat wordt en dat is wat je wilt, toch?
  4. Zet je publiek centraal: Laat je campagne rond de mensen draaien, richt je op de belevingswereld van je doelgroep.
  5. Gebruik het juiste medium: Adverteer via het medium die je doelgroep gebruikt. Sociale media, Pinterest, Instagram Stories en Snapchat zijn de manieren om jongeren te bereiken terwijl een goeie ouwe advertentie in bijvoorbeeld Libelle de rijpere vrouwen zal aanspreken. Telkens dezelfde advertentie of poster gebruiken? Not Done! Varieer de methodes die je gebruikt om te adverteren en gebruik verschillende campagnes voor verschillende doelgroepen. 
  6. Gebruik de content van je klanten: User-generated content is niet alleen gemakkelijk en goedkoop, het is ook nog eens persoonlijk. Verhalen van tevreden klanten, een fotowedstrijd of filmpjes laten inzenden door je ‘volgers’ zijn maar enkele ideeën. Ook een poll houden onder je klanten of een caption wedstrijd (waarbij mensen een leuke oneliner moeten bedenken bij een foto die jij kiest) zijn leuke manieren om je bedrijf in de kijker te zetten.
  7. Ga de straat op: Durf in dit internet tijdperk van achter de computer te komen en te kiezen voor een ouderwetse poster of flyers. Vooral voor lokale bedrijven is deze strategie nog steeds lonend.
  8. Gebruik je omgeving: Kijk eens rond in je omgeving en bedenk hoe je op een creatieve manier alledaagse voorwerpen of saaie gebouwen kunt gebruiken om je marketingcampagne tot leven te wekken.
  9. Flashmob: Enkele toevallige voorbijgangers die plots de hipste dance moves tevoorschijn toveren. Een groep ogenschijnlijk willekeurige mensen die samen een mooi verhaal vertellen met een dans. Flashmobs zijn al enkele jaren erg populair en kunnen steevast rekenen op heel wat toeschouwers. Ze zijn ook de ideale manier om jouw product of dienst aan te prijzen op een leuke en creatieve manier.

Voorbeelden van creatieve marketingcampagnes

Creatieve ideeën borrelen natuurlijk niet op bevel op, laat je snel inspireren door deze voorbeelden van creatieve marketingcampagnes.

Carlsberg: Probably the best poster in the world. Met een knipoog naar de wereldberoemde slogan plaatste bierproducent Carlsberg in 2015 een poster in Londen waar voorbijgangers een fris pintje konden tappen.

Coke Zero en James Bond: Met de ‘Unlock the 007 in You’ campagne sloegen de makers van de James Bond film Skyfall en Coca Cola de handen in elkaar. Toevallige voorbijgangers in een treinstation die een drankje wilden kopen aan een automaat moesten in ware 007 stijl hun weg vinden langs allerlei obstakels naar een bepaald perron en konden daar filmtickets winnen. Het filmpje heeft al meer dan elf miljoen views op YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=4uaLAH7DsU0

3M security glass:  In 2005 plaatste de Canadese glasproducent 3M zomaar eventjes drie miljoen dollar in een bak gemaakt van hun ultra sterk veiligheidsglas. Breek het glas en het geld is van jou... zo zeker zijn ze ervan dat hun glas onbreekbaar is. In een kleine voetnoot moeten we er bij vertellen dat er maar aan $500 echte briefjes inzaten, maar het was toch een geslaagde promotiestunt.

Gillette: Voor de zomer plaatste Gillette handdoeken op grasvelden aan zwembaden, meren en parken. Niets bijzonders zul je denken, ware het niet dat er op de handdoeken een afbeelding van een man of vrouw prijkte met gaten op de behaarde lichaamsdelen. Het gras stelde dan het lichaamshaar voor dat dringend een scheerbeurt nodig had. 

McDonald’s: De fastfoodketen geeft met deze marketingcampagne het goede voorbeeld hoe je de omgeving kunt gebruiken om reclame te maken.

FedEx: Met deze slimme bestelwagens toont koerierbedrijf FedEx dat ze altijd de eerste zijn (en dus sneller dan concurrent DHL).

Tandimplantaten: Een tandheelkundige kliniek voerde een ludieke marketingcampagne in een bowlingbaan.

Axe: Door slim gebruik te maken van nooduitgang bordjes blijft Axe bij zijn gebruikelijk thema; gebruik hun deodorant en je bent onweerstaanbaar voor de dames.

Colgate: De tandpasta producent maakt mensen erop attent dat je na het eten van zoetigheid, zoals een ijsje, je tanden moet poetsen. Dit is een mooi voorbeeld van een samenwerking tussen twee bedrijven. 

Sound of Music: Tenslotte nog eentje van eigen bodem, een flashmob in het Centraal Station van Antwerpen in 2009 om de nieuwste Sound of Music musical te promoten. https://www.youtube.com/watch?v=bQLCZOG202k