Marketing Tips & Tricks

De voordelen van influencer marketing om je merk op de kaart te zetten

05/05/2017

Branding

De voordelen van influencer marketing om je merk op de kaart te zetten

Madonna doet Uggs aan haar voeten en plots stijgen de verkoopcijfers van de warme winterlaarzen de hoogte in. En dankzij de opkomst van influencer marketing zijn we erachter gekomen dat ook ‘internetsterren’ (mensen die veel volgers hebben op hun blog, sociale media of YouTube kanaal) een goed woordje kunnen doen voor jouw merk. Ze zijn vaak goedkoper dan celebrities en hebben net zo’n grote impact. Vroeger luisterden we naar de suggesties van de slager op de hoek of de televisieverkoper in ons eigen dorp. Nu nemen we raad aan van een wildvreemde die we volgen op internet, omdat we het gevoel hebben dat we ze kennen en we ze vertrouwen. Deze invloed kun je als marketeer inzetten om een groter bereik te creëren.

Wat is influencer marketing
De naam zegt het zelf al: het gaat om de invloed van één of meerdere personen op het gedrag van je doelgroep. Ze helpen mensen om jouw merk te leren kennen, naar je website te surfen en hopelijk een aankoop te doen. Een goede influencer is in staat om het denkpatroon, de emoties, de noden en behoeften van een grote groep mensen te beïnvloeden.  

Influencers bestaan in verschillende vormen en formaten. Iemand die over een merk of product schrijft vanuit een eigen passie, is de meest waardevolle influencer. Een autoritair persoon die zijn of haar voorkeur voor een bepaald bedrijf duidelijk maakt, heeft een grote invloed. Maar ook iemand die door een bedrijf betaald wordt om een goed woordje te doen voor het merk of bepaalde producten, is een influencer.

De voordelen van influencer marketing

1. Groot bereik 
Influencers zijn vaak bloggers of vloggers die al een groep vaste volgers hebben waarmee ze regelmatig in gesprek gaan. Deze personen hebben dus een betrouwbare reputatie opgebouwd binnen hun doelgroep. In een tijd waar consumenten argwanend kijken naar klassieke reclame, kan dit een manier zijn om toch door te dringen. Het is eigenlijk een moderne vorm van mond-tot-mondreclame. Dankzij een influencer kun je makkelijk en met weinig investeringen een grote doelgroep bereiken.

2. Wederzijds respect
Een influencer zorgt goed voor jou en je merk, soms doen ze dat uit overtuiging, maar soms kan er ook een soort van vergoeding tegenover staan. Dat kan zijn in de vorm van een geldbedrag per bericht of door middel van gratis producten, kortingen, etc. Als je producten weggeeft of de influencer uitnodigt op een evenement, kan die er later een bericht over schrijven op zijn of haar blog, foto’s posten op sociale media of een filmpje maken. Op die manier bouw je wederzijds respect op en zal de influencer echt in jouw merk gaan geloven.

3. Loyaliteit
Een goede relatie met je influencer is van groot belang, zo krijg je niet alleen een duurzame samenwerking, maar creëer je ook loyaliteit. Met andere woorden: je influencer praat dan enkel over jouw merk, bedrijf en producten en niet over die van de concurrentie!

4. Influencers vinden
Dat klinkt allemaal wel mooi, maar hoe kun je nu een influencer vinden die past bij jouw merk, de nodige expertise heeft en vertrouwen uitstraalt? Met socialmedia monitoring tools (zoals bijvoorbeeld Klout) kun je informatie van alle sociale media gebruiken om de perfecte influencer te vinden. Voer een zoekopdracht uit naar alle berichten in jouw niche of producten die je wilt promoten (bijvoorbeeld ‘reizen’, ‘gezonde voeding’ of ‘laptop acer’). Op die manier krijg je alle berichten op alle te zien die over dat onderwerp gaan. Je kunt je wel voorstellen dat je bij sommige zoekopdrachten ontelbaar veel resultaten krijgt, daarom moet je gaan filteren. Klik in je tool op auteurs om te zien we deze berichten plaatst en hoeveel invloed ze hebben. Rangschik de resultaten bijvoorbeeld op aantal volgers, aantal shares, etc. Kies dan de personen met het meeste invloed om te contacteren. Dat doe je uiteraard altijd op een beleefde en vriendelijke manier.
Je kunt ook zelf populaire blogs in jouw niche afschuimen en de bloggers contacteren, maar als je een populair vakgebied hebt (zoals reizen, koken,...), ben je wel een tijdje zoet. Door blogposts te integreren in je zoekopdracht in de socialmedia monitoring tool, vind je sneller de meest populaire bloggers. 
Denk eraan dat je klanten zelf ook influencers kunnen zijn. Vraag hen om een klantenbeoordeling te schrijven en te delen met hun online netwerk. Of doe eens een rondvraag onder de volgers van je zakelijke Facebookpagina wie er een blog of vlog bijhoudt over hetzelfde onderwerp. Als je een tevreden klant hebt die ook content maakt over jouw vakgebied, kun je hem of haar vragen om als influencer te werken voor je merk.