Marketing Tips & Tricks

Branding - hoe creëer je een sterk merk

10/02/2017

Branding

Branding - hoe creëer je een sterk merk

Een sterk merk creëren is niet alleen belangrijk voor grote multinationals, ook kleine en middelgrote ondernemingen moeten ervoor zorgen dat ze een goede indruk maken bij (potentiële) klanten. Waarom zou iemand jouw product of dienst kiezen en niet dat van de concurrentie? Je merk is jouw belofte naar je klanten toe, wat ze kunnen verwachten en wat jou anders maakt dan de rest. Wil je jouw merk naar voor brengen als de innovatief of eerder betrouwbaar, bied je exclusiviteit aan of staat je merk garant voor de laagste prijs? Het belang van een sterk merk is niet te onderschatten, heb je er al eens over nagedacht waarom iedereen koffie wil drinken uit een beker met het logo van Starbucks erop in plaats van gewone koffie? Dat is het resultaat van uitstekende branding, hier volgen enkele tips om zelf een sterk merk te creëren.

Visie

Eerst en vooral moet je bepalen waar je merk voor staat, wat je visie is en welk gevoel je wilt oproepen bij je klanten. Bestudeer de markt goed en bepaal wie je doelpubliek is, waar je doelpubliek leeft en wat ze willen (ook al weten ze dat zelf nog niet).

Samen sterk

Zorg daarna dat al je medewerkers weten waar je merk voor staat en dat iedereen zich achter het idee schaart, zodat je medewerkers het product of de dienst ook echt gaan aanprijzen aan hun omgeving. Dit noemen we Internal Branding. Je moet je medewerkers warm maken voor het merk, op hun emoties inspelen en hen zelf laten bedenken wat het merk kan betekenen in hun dagelijkse leven. Daarna zullen ze met passie het product aanprijzen, aan familie en vrienden, maar ook aan de rest van de wereld. Het beste voorbeeld hiervan is Google, waar werknemers veel vrijheid krijgen – ze mogen hun eigen uren bepalen, krijgen veel vertrouwen, hebben inzage in alle programma codes en kunnen zich tussendoor ontspannen op bijvoorbeeld de klimmuur – maar toch als één blok achter hun bedrijf staan. 

Persoonlijk maken

Geef je product een eigen persoonlijkheid, een eigen karakter. Het hoeft niet per se uniek te zijn, het is belangrijk dat potentiële klanten het merk zien als een persoon met eigen karakteristieken. Gebruik hiervoor USP’s (Unique Selling Propositions), zet bepaalde eigenschappen van het merk in de verf, zoals de kwaliteit, de prijs of de voordelen voor de gezondheid. Denk maar aan Volvo, die steevast de veiligste auto’s maken of aan een parfum dat sexy en zwoele beelden oproept.

Associatie

Het volgende punt, associatie, ligt in dezelfde lijn. Mensen willen het product en het merk met iets kunnen associëren. Zo kiest Nike er bijvoorbeeld voor om de link te leggen met top atleten, zodat mensen ervan gaan dromen om in hun schoenen te staan en gaat Nespresso voor een onweerstaanbare en elegante look dankzij de medewerking van George Clooney.

Naambekendheid

Om een sterk merk uit te bouwen moet je natuurlijk bekend worden bij je doelpubliek, onbekend maakt nog altijd onbemind. Adverteren is dus de boodschap! Doe dat op elke mogelijke manier: in de krant, op televisie, in vakbladen, op het internet en via mond-tot-mondreclame. Ontwikkel een sterk logo dat je overal gebruikt, het logo moet dankzij de reclamecampagnes, e-mails, flyers en producten in het geheugen van de klanten gegrift staan. Er is niemand ter wereld die een grote, gele M nog niet associeert met McDonald’s! Daar hoort natuurlijk ook een catchy slogan bij; i’m lovin’ it!

Geloofwaardigheid

Het is belangrijk om een goede reputatie op te bouwen en geloofwaardig over te komen. Wees consequent in hoe je het product of de dienst voorstelt; je kunt niet de ene dag de meest betrouwbare zijn en de volgende dag de spannendste. Coca-Cola is het bekendste voorbeeld van een merk met een goede reputatie, klanten zijn bereid om meer te betalen omdat hun logo op de verpakking staat.

Klantentrouw

Je wilt de klanten die je hebt kunnen overtuigen ook behouden, tevreden klanten zijn van onschatbare waarde. Je moet je klanten geven wat ze willen, en zorgen dat ze terugkomen. Beloon trouwe klanten met extra voordelen of kortingen en geef ze een extraatje als ze nieuwe klanten aanbrengen. Een goede klantenservice is onmisbaar en zal meer vertrouwen scheppen. Probeer je klanten ook te betrekken bij nieuwe ontwikkelingen; zoals bij de Apple Store om nieuwe producten te optimaliseren en TomTom om hun wegenkaarten up-to-date te houden.

Innovatie

Kom regelmatig met iets nieuws, een nieuwe en betere versie van een bestaand product of iets totaal anders, om de interesse van je klanten te behouden. Het is telkens weer een stormloop als de nieuwste iPhone uitkomt en nu Starbucks met een veganistisch menu op de proppen komt, weten ze de interesse te wekken van een nieuwe doelgroep.