Marketing Tips & Tricks

10 tips om het perfecte logo te ontwerpen

08/03/2017

Branding

10 tips om het perfecte logo te ontwerpen

Je logo is het eerste wat je potentiële klanten zien, het is als het ware het visitekaartje van je bedrijf. Je logo moet jouw doelgroep aanspreken en meteen duidelijk maken waar jouw bedrijf voor staat. Er zijn talloze gratis online tools waarmee je een logo kunt maken, maar eentje maken dat er echt uitspringt is minder vanzelfsprekend. Het moet spannend, tijdloos, origineel en toch eenvoudig zijn. Hier volgen 10 tips om het perfecte loge te ontwerpen.

1. Ken je doelgroep
Wat jij mooi vindt is niet noodzakelijk wat jouw doelgroep aanspreekt, het is dus belangrijk om je logo af te stemmen op de mensen die jouw product of dienst gaan kopen. Een goed logo geeft de boodschap mee die jij wilt overbrengen, zorgt voor naamsbekendheid en past bij de identiteit van je bedrijf.

2. Blijf origineel
Je kunt natuurlijk wel de mosterd – of op z’n minst inspiratie – gaan halen bij andere logo’s, maar dat van jou moet toch uniek en origineel zijn. Op Logo Moose en Logo Gala kun je bestaande logo’s vinden van designers van over de hele wereld waaruit je inspiratie kunt putten. Een logo dat te hard doet denken aan een ander (gekend) merk, zal eerder een averechts effect hebben omdat mensen het associëren met dat ander bedrijf en niet met wat jij te bieden hebt. Wel moet je er rekening mee houden dat mensen geconditioneerd zijn aan bepaalde elementen. Zo wordt cola altijd geassocieerd met rood. Breng je een nieuwe cola op de markt, dan kun je bijna niet anders dan de kleur rood te verwerken in je logo. Je moet dan op een andere manier origineel uit de hoek komen.

3. Vermijd clichés
Een internationaal bedrijf met een wereldbol in hun logo, we hebben het al duizend keer gezien! Het logo van een bedrijf hoeft echt niet het product voor te stellen dat aangeboden wordt. Zo moet een autofabrikant geen auto gebruiken en in het Samsung logo zie je toch ook geen gsm of tablet. Het logo van Amazon is een uitstekend voorbeeld: een simpel woord (hun naam) en een pijl die aantoont dat hun producten bij jou thuis bezorgd worden, maar die ook staat voor het grote assortiment (van a tot z).

4. Gebruik je eigen stijl
Jouw logo moet opvallen tussen alle andere en ook nog eens passen bij jouw bedrijf en de branche waarin je werkzaam bent. Een renovatiebedrijf gebruikt liever geen krulletjes of hartjes en een speelgoedwinkel heeft een vrolijk en kleurrijk logo nodig. Denk na over de boodschap die je wilt uitdragen en welke stijl past bij jouw product of dienst.  

5. Hou het simpel
Bij het ontwerpen van je logo kun je je creativiteit de vrije loop laten, maar overdrijf niet. Een logo met duizend-en-één elementen en tal van tierlantijntjes zal voor verwarring zorgen en dus je boodschap niet duidelijk overbrengen. De meest herkenbare logo’s zijn simpel, stijlvol en vooral overzichtelijk. Denk  maar aan Nike, die als sinds 1971 een simpele en eenvoudige ‘swoosh’ gebruiken.

6. Schenk ook aandacht aan de tekst
Hoewel er ook louter grafische logo’s bestaan, zullen de meeste toch tekst bevatten. Het minimum aan tekst dat in je logo moet voorkomen is de bedrijfsnaam. Plaats echter geen hele tekst in je logo, beperk je tot enkele woorden. Echt gekende bedrijven zoals Apple of Twitter zijn zo herkenbaar dat de bedrijfsnaam overbodig is. Maar aangezien jij waarschijnlijk nog niet zoveel naamsbekendheid hebt, doe je er goed aan om je naam wel vermelden in je logo.

7. Kies het juiste lettertype
Het lettertype dat je gebruikt is mede bepalend voor de uitstraling van je logo, besteed er dus voldoende aandacht aan. Een frivool lettertype met veel krulletjes past niet bij een verzekeraar en om een romantische sfeer uit te stralen blijf je beter weg van een saai en standaard lettertype. Hou het ook bij één lettertype voor alle woorden in het logo.

8. Wees consequent
Je logo verschijnt op al je producten, brochures, brieven, e-mails, website en sociale media. Het is de bedoeling dat mensen jouw logo gaan herkennen en associëren met jouw bedrijf, gebruik dus altijd hetzelfde logo om verwarring te voorkomen. Kies voor posts op sociale media of blogs; zoals infographics, illustraties en video’s; ook dezelfde stijl. Gebruik dezelfde kleur, lettertype en sfeer die helemaal aansluit bij jouw logo. Zorg er voor dat jouw logo er ook goed uitziet in klein formaat - bijvoorbeeld op een smartphone - en op verschillende achtergronden.

9. Zorg voor een tijdloze uitstraling
Blijf voor het ontwerpen van je logo weg bij de huidige trends, die zijn zo weer voorbij! Je wilt toch dat je logo binnen 10, 20 of zelfs 50 jaar ook nog actueel is? Het beste voorbeeld is het logo van Coca-Cola dat al sinds 1885 bestaat en vandaag niet meer weg te denken is uit ons dagelijks leven.

10. Zelf maken of laten ontwikkelen door een professional
Er zijn tal van online tools en software programma’s waarmee je zelf snel een logo kunt maken. Dit is de goedkoopste en makkelijkste oplossing en er is helemaal niets mis mee. Maar... de afbeeldingen en elementen die beschikbaar zijn worden ook door anderen gebruikt. Zo kan het zijn dat je dezelfde afbeelding terug ziet bij een ander (concurrerend) bedrijf. Op websites zoals Logo Thief kun je de originaliteit van je logo checken. Als je echt een uniek en kwalitatief logo wilt, kun je het beter laten ontwerpen door een professionele designer.